Zapalenie kaletki maziowej wyrostka łokciowego – jakie są objawy i przyczyny łokcia studenta

Ból w łokciu może może mieć kilka przyczyn. Nie zawsze są one poważne i zwykle wystarczy zastosowanie leczenia zachowawczego, by przywrócić utraconą sprawności i uwolnić się od dolegliwości bólowych oraz obrzęku. Jednym ze schorzeń, które dość często dotyka okolice łokcia, jest łokieć studenta, czyli zapalenie kaletki maziowej wyrostka łokciowego.

Na czym polega, jak się objawia i w jaki sposób można je skutecznie wyleczyć?

Czym jest kaletka maziowa i jaką pełni rolę?

Kształtem przypominająca niewielki pęcherzykowaty worek, kaletka maziowa w łokciu pełni głównie rolę ochronną dla sąsiadujących z nią struktur. Umiejscowiona między tkankami miękkimi a tkanką kostną, składa się z wewnętrznej warstwy maziowej i zewnętrznej warstwy włóknistej.
Ochrona i właściwy poślizg tkanek możliwy jest dzięki produkowanej przez kaletkę mazi stawowej. Poza zapewnianiem poślizgu, maź ta również nawilża i odżywia tkanki.

Kaletka wyrostka łokciowego znajduje się z tyłu łokcia, w miejscu, które styka się z podłożem, gdy podpierasz się w trakcie siedzenia przy stole lub biurku. Kaletka w łokciu nie tylko ułatwia przesuwanie się tkanek względem siebie, ale też amortyzuje to miejsce, gdy poruszasz łokciem.

Zapalenie kaletki maziowej wyrostka łokciowego – jakie są najczęstsze przyczyny?

Znajomość przyczyn w przypadku wielu schorzeń może ci pomóc w ich uniknięciu lub przynajmniej zmniejszeniu ryzyka ich wystąpienia. Podobnie jest w przypadku łokcia studenta. Tu również możesz zapobiec zmianom w kaletce maziowej.

Zapalenie kaletki maziowej wyrostka łokciowego może mieć przyczyny jałowe lub infekcyjne.

Przyczyny jałowe

W tej grupie przyczyn znajdują się wszelkiego rodzaju przeciążenia, urazy i uciski, które powodują podrażnienie łokcia. Mechaniczne czynniki mogą być rozłożone w czasie i powodować mikrourazy, stąd trudno od razu wykryć zmiany, które mogą doprowadzić do zapalenia kaletki maziowej. Przyczyną jałową może być między innymi mocne szarpnięcie, silny wymach, upadek na łokieć, czy uderzenie. Na schorzenie narażone są między innymi osoby spędzające wiele godzin w pracy biurowej lub studenci (stąd nazwa łokieć studenta). Podpieranie się na łokciu lub w niewygodnej dla tej części ciała pozycji wymusza powtarzanie czynności o mniejszym lub średnim nasileni. Te zaś mogą z czasem doprowadzić do zapalenia kaletki maziowej łokcia.

Do jałowych przyczyn zaliczane są też:

• problemy ze stawami w postaci reumatoidalnego i łuszczycowego zapalenia stawów,
  • choroby metaboliczne, czyli dna moczanowa i cukrzyca,
  • kiła,
  • gruźlica.

Przyczyny infekcyjne

Zapalenie kaletki maziowej wyrostka łokciowego może też być spowodowane zakażeniem bakteryjny. Nierzadko wystarczy niewielki uraz w postaci skaleczenia lub zadrapania w miejscu, gdzie znajduje się kaletka, by dostały się do niej bakterie ze skóry.

Przeczytaj także: Ból łokcia – na co może wskazywać?

Inne czynniki ryzyka

Są też inne czynniki, które mogą zwiększyć ryzyko zapalenia kaletki maziowej łokcia. Należą do nich:

• złe przygotowanie lub jego brak przed intensywnym treningiem,
  • siedzący tryb życia, szczególne ten połączony z pracą przy biurku,
  • częste narażanie stawów łokciowych na zmienne warunki atmosferyczne,
  • brak aktywności fizycznej,
  • duży wysiłek, który nie jest dostosowany do twojej aktualnej kondycji fizycznej.

Łokieć studenta – jak rozpoznać zapalenie kaletki maziowej łokcia

Dolegliwości wskazujące na zapalenie kaletki maziowej wyrostka łokciowego mogą pojawić się nagle lub narastać przez dni, a nawet tygodnie. Znajomość objawów pomoże ci w porę zareagować Dziewczyna w trakcie nauki. Łokieć studenta, czyli zapalenie kaletki maziowej wyrostka łokciowegoi zastosować domowe lub medyczne środki, które pomogą ci przywrócić pełną sprawność w łokciu.

Najczęstsze objawy

Gdy dojdzie do stanu zapalnego w kaletce maziowej łokcia, twoją uwagę powinien zwrócić obrzęk i zaczerwienienie z tyłu łokcia. Sam obrzęk może ograniczyć się do mniejszych lub przybrać większych rozmiarów kulki (zdarza się też, że sięga rozmiarów piłeczki).
Oprócz obrzęku i zaczerwienienia, stan zapalny powoduje też silny ból w łokciu (choć zdarza się, że nie jest zbyt duży), ograniczenie ruchu przy poruszaniu ręką, a także uczucie sztywności w łokciu.
Może się też zdarzyć, że poza wspomnianym objawami, może wystąpić gorączka, osłabienie oraz bóle mięśniowe w oddalonych od łokcia obszarach twojego ciała.

Diagnostyka ortopedyczna

Jeśli zauważysz u siebie jeden lub kilka objawów, które mogą wskazywać na zapalenie kaletki maziowej wyrostka łokciowego, umów się na konsultację do ortopedy. Gdy na podstawie badania fizykalnego i wywiadu medycznego potwierdzi on twoje przypuszczenia, wdroży odpowiednie leczenie, co pomoże ci odzyskać pełną sprawność w łokciu. Gdyby okazało się to konieczne, lekarz może też wykonać badanie USG lub zlecić zdjęcie RTG.

Zapalenie kaletki łokciowej łokcia – jak można je leczyć

Pierwszym elementem terapii w przypadku zapalenia kaletki maziowej łokcia, jest odciążenia łokcia i ograniczenie jego codziennej aktywności. Możesz też stosować okłady z lodu przez dwa dni od chwili pojawienia się pierwszych objawów. Pamiętaj jednak, by nie przykładać lodu bezpośrednio na skórę i robić to jednorazowo nie dłużej niż 10-15 minut. Pomocny może się też okazać żel lub maść o działaniu przeciwbólowym i przeciwzapalnym.

Po zdiagnozowaniu przyczyny stanu zapalnego lekarz najczęściej stosuje leczenie zachowawcze. Poza zaleceniem wspomnianego oszczędzania i chłodzenia łokcia, może przepisać ci doustne leki przeciwzapalne. W przypadku stwierdzenia zapalenia bakteryjnego konieczne może być przyjmowanie antybiotyków.

Korzyści w leczeniu łokcia studenta mogą też przynieść zabiegi wykonywane przez fizjoterapeutę. Mowa tu o masażu tkanek głębokich, ultradźwiękach, polu magnetycznym, krioterapii oraz fali uderzeniowej.

Gdyby jednak leczenie zachowawcze nie przyniosło spodziewanych rezultatów, lekarz może zdecydować o punkcji. Inną, bardziej radykalną metodą, która stosowana jest dość rzadko, jest usunięcie kaletki łokciowej, która po pewnym czasie odrasta. Wybierana jest w sytuacji, gdy zapalenie kaletki maziowej łokcia ma tendencję do nawrotów.

Źródło i inspiracja:
www.mp.pl/pacjent/