Neurochirurgia

NEUROCHIRURGIA

Neurochirurgia to ważna dziedzina medycyny zajmująca się różnymi chorobami układu nerwowego. Diagnozie i leczeniu poddawane zostają takie obszary jak mózgowie, nerwy obwodowe czy rdzeń kręgowy. Do neurochirurga kierują się najczęściej osoby, w przypadku których, leczenie farmakologiczne nie jest wystarczające i istnieją wskazania do wykonania precyzyjnego zabiegu operacyjnego.

BLOKADA KRĘGOSŁUPA LĘDŹWIOWEGO

Jak podają źródła statystyczne ból okolicy lędźwiowo-krzyżowej dotyka w czasie całego życia nawet 86% Polaków (dane z GUS i PulsMedycyny). Ból ten jest jedną z najczęstszych przyczyn konsultacji lekarskich i drugą, po infekcjach górnych dróg oddechowych, przyczyną absencji w pracy. Mimo to w ok. 85% przypadkach nie udaje się ustalić konkretnej przyczyny dolegliwości.

Przyczyny bólu kręgosłupa

• Najczęściej ból w okolicy lędźwiowej kręgosłupa ma złożony charakter i nie udaje się wyodrębnić jego czynnika odpowiadającego za generowanie bólu.
  • Czynniki te doprowadzają do wytworzenia przewlekłego stanu zapalnego w obrębie struktur stawowo-więzadłowych i utrwalonych dolegliwości bólowych z okresami remisji (bólu o małym nasileniu) i zaostrzeń.

Blokada przeciwbólowa jest skuteczną, popartą dowodami naukowymi, metodą leczenia bólu kręgosłupa zarówno w odcinku lędźwiowym, szyjnym, jak i piersiowym. Polega na podaniu mieszaniny roztworu sterydu oraz środka przeciwbólowego w konkretne miejsce kręgosłupa. Miejsce wkłucia jest wyznaczane w czasie badania klinicznego w gabinecie lekarskim.

W niektórych przypadkach konieczne jest wykonanie dodatkowych badań obrazowych. Podana mieszanina leków zmniejsza miejscowy stan zapalny co skutkuje usunięciem lub redukcją bólu.

Zabieg jest dedykowany dla osób które:

• cierpią na chroniczne bóle kręgosłupa o niejasnej przyczynie utrudniające codzienne funkcjonowanie. Pozwala to zredukować ilość przyjmowanych leków przeciwbólowych,
  • oczekują na leczenie operacyjne kręgosłupa i na czas oczekiwania chcą zredukować dolegliwości bólowe,
  • chcą podjąć leczenie rehabilitacyjne, w tym ćwiczenia własne, ale ból uniemożliwia im podjęcie fizjoterapii
  • chcą odroczyć leczenie operacyjne, mają przeciwwskazania do leczenia operacyjnego lub nie wyrażają na nie zgody,
  • chcą zredukować masę ciała, ale ból uniemożliwia im podjęcie prawidłowego postępowania.

Blokada przeciwbólowa jest skuteczną metodą leczenia bólu kręgosłupa

Blokada jako metoda diagnostyczna

W złożonych przypadkach, przy braku jednoznacznej przyczyny choroby kręgosłupa i korzeni nerwowych, blokada może stanowić wyjątkowo cenną metodę diagnostyczną, która powinna poprzedzać inwazyjne leczenie operacyjne.

• Blokada może stanowić wyjątkowo cenną metodę diagnostyczną

Rodzaje blokady przeciwbólowej

Blokada stawów międzykręgowych

Podanie sterydu do stawów łączących kolejne kręgi kręgosłupa. Metoda ma najczęściej zastosowanie w przypadku choroby zwyrodnieniowej kręgosłupa oraz zespołów przeciążeniowych. Zalecana często osobą o siedzącym trybie życia lub pracującym fizycznie.

Blokada korzeni nerwowych

Selektywna, celowana metoda podania sterydu w okolicę wyjścia nerwu rdzeniowego z otworu międzykręgowego (pot. korzonki). Cenna metoda przeciwbólowa i diagnostyczna w przypadku bólu promieniującego do kończyn dolnych.

Blokada stawu krzyżowo-biodrowego

Podanie roztworu do stawu miednicy (pot. bóle krzyża). Bóle często imitujące rwę kulszową o dużym nasileniu. Dotyczą osób w każdym wieku.

Blokada więzadeł przykręgosłupowych oraz powięzi mięśni przykręgosłupowych

Podanie roztworu w okolicę przyczepów więzadeł do kości oraz w okolicę powięzi. Ból najczęściej o charakterze przeciążeniowym.

Przebieg zabiegu

Zabieg ten jest zabiegiem „jednego dnia”. Na sali operacyjnej, pod kontrolą ramienia fluoroskopowego (promieni rentgenowskich) jest lokalizowane i wyznaczane dokładne anatomiczne miejsce podania leku. Zabieg jest niemal bezbolesny. Dyskomfort w takcie zabiegu jest związany z ukłuciem igłą oraz uczuciem rozpierania w chwili podawania leku. Całość trwa od kilkunastu do kilkudziesięciu minut.

Pierwsze efekty zabiegu pojawiają się zwykle natychmiast, ale mają charakter przemijający. Normalnym procesem jest nawrót dolegliwości po kilku godzinach, ponieważ efekt działania leków rozwija się zwykle po 2-5 dni po zabiegu.

Utrzymywanie się efektu przeciwbólowego zależy od wielu czynników i trwa zwykle od kilku tygodni do nawet kilku lat. Istotnym czynnikiem wpływającym na efekt leczenia jest stosowanie się do zaleceń lekarskich.

Przeciwwskazania do zabiegu

• niewyrównana niewydolność krążeniowo-oddechowa,
  • niewyrównana cukrzyca,
  • aktywna choroba wrzodowa,
  • ciąża,
  • zakażenie skóry w miejscu wkłucia,
  • ropne choroby kręgosłupa,
  • złożone wady anatomiczne kręgosłupa,
  • brak współpracy ze strony chorego.

Lekarz w trakcie kwalifikacji i badania lekarskiego wykluczy stany chorobowe uniemożliwiające wykonanie zabiegu.

NEUROLIZA

Jest alternatywą dla blokady sterydowej. Polega na selektywny zniszczeniu włókien nerwowych odpowiedzialnych za generowanie bólu w obrębie kręgosłupa przez podanie określonych substancji chemicznych, najczęściej etanolu

LEKARZE

dr Krystian
Awgul

Lekarz neurochirurgii i neurotraumatologii w trakcie specjalizacji, która obejmuje leczenie chorób kręgosłupa, mózgu, rdzenia kręgowego, zmian naczyniowych w obrębie mózgowia (tętniaki, malformacje naczyniowe) oraz chorób nerwów obwodowych.