Trening rehabilitacyjny — na czym polega i kiedy jest stosowany

Trening rehabilitacyjny to jedna z form rehabilitacji osób z ortopedycznymi dysfunkcjami narządu ruchu, która wchodzi między innymi w skład terapii manualnej wg koncepcji Kaltenborn-Evjenth. Oprócz niej fizjoterapeuci wykorzystują też poizometryczną relaksację mięśni, stretching oraz mobilizacje i manipulacje.
Na czym polega ten rodzaj treningu i kiery warto z niego skorzystać?

Kiedy warto ćwiczyć pod okiem fizjoterapeuty?

Zajęcia na sali rehabilitacyjnej przeznaczone są zarówno dla osób, które doznały kontuzji i zmagają się przewlekłymi chorobami narządu ruchu, jak i tych, którzy na co dzień prowadzą głównie siedzący tryb życia.

Zanim przejdziesz do ćwiczeń, fizjoterapeuta przeprowadzi z tobą wywiad medyczno-treningowy. Jeśli przeszedłeś zabieg ortopedyczny, ostateczny plan treningowy ustali on po konsultacji z lekarzem prowadzącym. Idealnie jest, jeśli obaj specjaliści pracują w jednym centrum medycznym. Dzięki temu mogą na bieżąco monitorować zmiany w procesie zdrowienia i konsultować efekty działań rehabilitacyjnych.
Rehabilitacja jest też niezbędnym elementem w leczeniu zachowawczym, które jest stosowane w przypadku mniejszych urazów i kontuzji.

Trening rehabilitacyjny przyda się również tym, którzy uprawiają sport. Choć ćwiczenia, które proponuje rehabilitant, nie są tak bardzo wymagające, jak te wykonywane w ramach codziennych treningów, to dzięki nim znacząco zwiększysz wydolność swojego organizmu. Poza tym niezależnie, czy uprawiasz sport wyczynowo, czy amatorsko, wciąż istnieje ryzyko doznania kontuzji. Narażasz się też na mikrourazy, które dają o sobie znać z dużym opóźnieniem. Ćwiczenia na sali rehabilitacyjnej mogą znacząco wpłynąć na zmniejszenie ryzyka w obu tych przypadkach.

Korzyści płynące z treningu rehabilitacyjnego

Jeśli chcesz jak najwięcej skorzystać z ćwiczeń, powinny one być dostosowane do twoich możliwości i stanu zdrowia. Gdy idziesz na siłownię lub wybierasz daną dyscyplinę sportową i robisz to bez konsultacji z lekarzem sportowym lub fizjoterapeutą, możesz nie osiągnąć założonych celów treningowych. Co więcej, narażasz się na urazy i kontuzje. To zaś z pewnością nie przyczyni się do zwiększenia twoich możliwości fizycznych i nie podniesie wydolności całego organizmu.
Dlatego warto korzystać z pomocy fizjoterapeuty, który dostosuje zarówno ćwiczenia, jak i akcesoria treningowe do twoich możliwości i stanu zdrowia. Ułożony przez niego program treningowy pomoże ci poprawić stan zdrowia i przywrócić sprawność w kontuzjowanych częściach ciała.

Trening rehabilitacyjny na orbitreku

Cel treningu rehabilitacyjnego

Trening rehabilitacyjny to zestaw ćwiczeń, których zadaniem jest zmniejszenie ryzyka wystąpienia urazów i zlikwidowanie nierównomiernego obciążenia ciała. Dlatego pod okiem fizjoterapeuty będziesz obciążał swoje ciało stopniowo. Dzięki temu twoje mięśnie będą miały czas, aby zaadoptować się do nowych wyzwań, które wynikają z twojego stylu życia i uprawiania sportu.
Z pomocą zestawu ćwiczeń na nowo wypracujesz prawidłowy schemat ruchu. Do jego zaburzenia nierzadko dochodzi po urazie i zabiegu operacyjnym. To nie wszystko, ponieważ tego rodzaju trening przyczyni się też do skorygowania wad postawy ciała i dysbalansu mięśniowego.

Trening rehabilitacyjny przeznaczony jest również dla osób, które chcą poprawić samoświadomość swojego ciała i jakość swojego życia. Pomoże ci być bardziej czynnym, sprawniejszym i silniejszym, niezależnie od trybu życia, jaki prowadzisz.

Dedykowany plan treningowy może zawierać elementy treningu sportowego, a dokładnie treningu:

• wytrzymałościowego,
  • siłowego,
  • równowagi i koncentracji,
  • relaksacyjnego.

Jako jeden z elementów terapii manualnej, niesie ze sobą bardzo duże korzyści. Zarówno wtedy, gdy przeszedłeś uraz, jak i wtedy, gdy stosujesz go w ramach profilaktyki ortopedycznej.