Jak zapobiegać bólom kręgosłupa?

Jeśli chcesz skutecznie zapobiegać bólom kręgosłupa, musisz poważnie potraktować ten rodzaj profilaktyki zdrowotnej. Zamiast czekać, aż pojawią się pierwsze dolegliwości, skorzystaj z poniższych rad i jeszcze dziś zacznij wprowadzać je do swojego życia. Gdy uczynisz z nich nawyk, zmniejszysz ryzyko schorzeń kręgosłupa i tym samym wzmocnisz swoją sprawność ruchową. Pomoże ci w tym zarówno znajomość najczęstszych przyczyn bólu kręgosłupa, jak i wiedza na temat tego, jak im skutecznie zapobiegać.

Co może przyczynić się do bólu kręgosłupa?

Gdy znasz przynajmniej podstawowe przyczyny, które stoją za dolegliwościami, łatwiej jest też zapobiegać bólom kręgosłupa. Wiesz, czego unikać oraz co zmienić w swoim życiu, by lepiej dbać o tę ważną część swojego ciała. To o wiele lepsze, niż zmaganie się z bólem i narażanie się na rozwój poważnych schorzeń, które utrudniają codzienne funkcjonowanie.

Niezdrowy styl życia

Tym, co w sposób niezauważalny negatywnie wpływa na prawidłowe funkcjonowanie kręgosłupa, jest twój styl życia, a dokładnie niezdrowe jego elementy. Najczęstsze z nich to:

• wielogodzinna praca w pozycji siedzącej — zły wpływ na kręgosłup ma zarówno źle dopasowany fotel, jak i zajmowana w nim pozycja, co powoduje duże przeciążenia,
  • niewygodny materac — zarówno zbyt miękki, jak i za twardy materac może przyczynić się do bólu kręgosłupa, a dodatkowo utrudnić odpowiedni wypoczynek i regenerację organizmu,
  • brak aktywności fizycznej lub zbyt mała jej ilość — wiele zależy od wykonywanej pracy, ale też sposobu spędzania czasu wolnego po jej zakończeniu,
  • nieprawidłowe podnoszenie dużych ciężarów — mowa o dźwiganiu przedmiotów przy wyprostowanych nogach,
  • wielogodzinne i częste chodzenie w butach na wysokim obcasie — nie tylko stopy na tym cierpią, ale również kręgosłup,
  • życie w pośpiechu i ciągłym stresie.

To wszystko z czasem może doprowadzić do zmian zwyrodnieniowych i degradacji chrząstek stawowych, a jednym z objawów będą dolegliwości bólowe.

Otyły mężczyzna na pomoście. Jak zapobiegać bólom kręgosłupa

Nadwaga i otyłość

Zbyt wiele kilogramów oznacza przeciążenie całego układu kostnego. Krążki międzykręgowe mają swoją ograniczoną wytrzymałość, podobnie jak stawy. Dlatego nie sposób unikną bólu kręgosłupa, jeśli nie rozpoczniesz leczenia nadwagi i otyłości. Jest to tym bardziej ważne, że szczególnie otyłość jako choroba przewlekła może doprowadzić do znacznego ograniczenia ruchomości. To zaś będzie kolejnym czynnikiem, który wpłynie na odkładanie się tkanki tłuszczowej. I tak koło się zamknie, jeśli w porę nie podejmiesz odpowiednich działań.

Inne przyczyny

Ból kręgosłupa w okolicy lędźwiowej może być też objawem postrzału, co zwykle ma miejsce w trakcie podnoszenia ciężkich przedmiotów lub przez doprowadzanie do innego rodzaju przeciążenia.
Na ból tej części ciała cierpią też kobiety w ciąży, choć w tym przypadku dolegliwość jest przejściowa i ustępuje po rozwiązaniu.
Są też przyczyny, które wymagają szczegółowej diagnozy medycznej, w tym zmiany nowotworowe, dlatego nie lekceważ dolegliwości, zwłaszcza tych, które utrzymują się przez dłuższy czas.

Mężczyzna przy biurku krzywi się z bólu. Jak zapobiegać bólom kręgosłupa

Jak zapobiegać bólom kręgosłupa i uniknąć poważnych schorzeń?

Możliwe, że poniższe wskazówki wydadzą ci się banalne, bo spodziewałeś się bardziej skomplikowanych i wymagających twojego zaangażowania działań. Nie daj się jednak zwieść pierwszemu wrażeniu i myślom podsuwanym przez praktyczny umysł. W wielu przypadkach to właśnie proste, ale systematyczne i stosowane codziennie działania przynoszą najlepsze i najtrwalsze efekty zdrowotne. Zamiast więc łykać leki przeciwbólowe, zacznij od dziś wyrabiać nowe nawyki, które pomogą ci skutecznie zapobiegać bólom kręgosłupa. Jak już za chwilę się przekonasz, wszystkie one są w zasięgu twojej ręki. Poza tym nie wymagają wprowadzania rewolucyjnych zmian w twoim życiu. Wystarczy odrobina dobrych chęci i konsekwencja w stosowaniu poniższych porad.

Wprowadzenie zdrowych nawyków, które odciążą twój kręgosłup

Każdy z nich dotyczy różnych obszarów życia i aktywności, dlatego warto w miarę możliwość wprowadzić je wszystkie. Możesz jednak zacząć od jednego, a kolejne dodawać wedle własnego uznania. Pamiętaj jednak, że im dłużej przeciążać będziesz swój kręgosłup, tym większe jest ryzyko pojawienia się nie tylko bólu, ale też poważnych schorzeń w tym obszarze twojego ciała. Jeśli chcesz tego uniknąć:

• spraw sobie wygodne i dopasowane do siebie krzesło, w którym spędzasz każdego dnia dużo czasu w pracy lub w domu,
  • wymień materac, na którym śpisz, gdyby okazało się, że jest zbyt twardy lub za miękki,
  • podnoś ciężary, w tym zakupy, sprzęty, mechaniczne części, materiały budowlane itp. na ugiętych nogach i z wyprostowanym kręgosłupem,
  • bądź świadomy swojej postawy w różnych codziennych sytuacjach — gdy chodzisz, siedzisz, myjesz naczynia lub zęby (unikaj mycia samej głowy nad wanną, a w zamian za to zrób to, stojąc pod prysznicem),
  • zwiększ ilość codziennej aktywności fizycznej, w tym szczególnie zadbaj o wzmocnienie mięśni brzucha, co pomoże odciążyć te, które związane są z kręgosłupem,
  • rób przerwy, gdy twoja praca wymaga wielogodzinnego siedzenia,
  • nie zakładaj nogi na nogę w trakcie siedzenia,
  • unikaj bezwładnego wtapiania się w wygodny fotel, co wymusza nienaturalną pozycję kręgosłupa,
  • ogranicz chodzenie w butach na wysokim obcasie,
  • używaj poduszki sensomotorycznej w trakcie siedzenia,
  • dbaj o prawidłową wagę ciała — jeśli masz już nadwagę lub chorujesz na otyłość, rozpocznij leczenie, a jeśli już się leczysz, stosuj się ściśle do zaleceń lekarza, dietetyka i innych specjalistów, z których pomocy korzystasz.

Kobieta ćwiczy w domu na macie.

Proste ćwiczenia — wykonuj je, by zapobiegać bólom kręgosłupa

Twój kręgosłup, podobnie jak reszt ciała, bardzo lubi ruch. Dlatego w miarę możliwości unikaj dłuższego bezruchu, zwłaszcza w pozycji siedzącej. Ustaw przypomnienie w telefonie lub w aplikacji komputerowej i rób regularne przerwy. Oprócz wstania i krótkiego spaceru choćby po coś do picia i poruszania się po drodze, niektóre ćwiczenia możesz wykonać w pozycji siedzącej.
Możesz między innymi:

• wyciągnąć wyprostowane ręce ponad głowę, zapleść dłonie w koszyk, odwrócić je wnętrzem do góry i przeciągnąć się,
  • wypiąć pierś do przodu, cofnąć ramiona, próbując połączyć łopatki, a następnie wykonać ruch przeciwny, chowając klatkę piersiową w ramionach, po czym rozluźnić się,
  • robić skręty tułowiem, trzymając dłonie na biurku.

To tylko wybrane pomysły i podpowiedzi na temat tego, jak zapobiegać bólom kręgosłupa. Pamiętaj jednak, że w razie pojawienia się dużego lub przewlekłego bólu, warto umówić się na konsultację ortopedyczną. Wczesna diagnoza to w wielu przypadkach ważny element w całym procesie leczenia i znacząco wpływa na jego skuteczność.