fbpx
Umów wizytę
91 85 25 901
91 85 25 902
rejestracja
Umów wizytę
Slide 1

Blog

Jedną z popularnych form aktywności fizycznej na wiosnę jest jazda na rowerze. Im robi się cieplej, tym więcej osób wybiera się na przejażdżkę. Jedni robią to sami, inni organizują wyjazdy w trasę całą rodziną. Jeśli i ty rozważasz aktywne spędzanie większej ilości czasu na świeżym powietrzu, ale wciąż się wahasz, sprawdź, dlaczego warto jeździć na rowerze. Być może tych kilka cennych korzyści dla zdrowia fizycznego i psychicznego przekona cię i od tego roku stanie się to twoją ulubioną formą aktywnego odpoczynku.

Jazda na rowerze — jak się przygotować

Niezależnie, czy wcześniej bardzo rzadko jeździłeś na rowerze, czy też pierwszy raz wybierasz się w trasę po zimowej przerwie, niezbędne jest odpowiednie przygotowanie. Dotyczy ono zarówno twojego roweru, jak i ciała.

Przygotowanie ciała

Po okresie zimowym twoje ciało jest nieco rozleniwione, a mięśnie nierozgrzane. Dlatego bardzo ważna jest odpowiednia rozgrzewka przed wyruszeniem w trasę. Zadbaj o rozruszanie zarówno stawów w twoich nogach, jak i górnej części ciała. Choć to nogi wykonują najcięższą pracę, to ważne są też mięśnie ramion i rąk oraz te, które znajdują się wokół kręgosłupa.
Pamiętaj o kasku oraz ochraniaczach na kolana i łokcie.

Przygotowanie roweru

Aby jazda była przyjemna, wyczyść rower z kurzu i brudu, który być może został po okresie jesiennym.
Następnie sprawdź ilość powietrza w oponach i uzupełnij braki. Sprawdź sprawność hamulców i dobrze wyreguluj przełożenia. Wyczyść i nasmaruj łańcuch, który może nosić ślady zeszłorocznych przejazdów.
Jeśli rower jest nowy, sprawdź przed wyjazdem w trasę hamulce oraz dopasuj ustawienie kierownicy i siodełka. Wszystko po to, by twoje ciało nie znajdowało się w niewygodnym położeniu, co będzie miało wpływ na pracę poszczególnych części narządu ruchu i układu kostnego.

Mężczyzna przygotowuje rower do sezonu

Możesz też oddać rower w ręce fachowców, którzy wiedzą, jak przygotować sprzęt do sezonu, dzięki czemu będziesz się mógł czuć w pełni bezpiecznie w trakcie rowerowych wypadów.

Dlaczego warto jeździć na rowerze?

Jazda na rowerze to nie tylko sposób na miłe spędzenie wolnego czasu i poprawę samopoczucia, ale też forma aktywności, która przynosi korzyści twojemu ciału fizycznemu.
Oto kilka powodów, dla których warto zacząć bądź kontynuować swoją przygodę na dwóch kółkach.

Gry regularnie jeździsz na rowerze:

Poprawiasz swoją kondycję i wydolność organizmu

W trakcie tej aktywności pracują niemal wszystkie mięśnie ciała, a serce i płuca są intensywnie dotleniane. Dzięki temu poprawia się twoje krążenie krwi oraz obniża się ciśnienie tętnicze i cholesterol. Wzmacnia się też układ odpornościowy. Warto jeździć na rowerze również w ramach profilaktyki chorób wieńcowych i cukrzycy.

Wzmacniasz kręgosłup

Jeśli chcesz, aby jazda na rowerze przyniosła korzyści zdrowotne dla twojego kręgosłupa, zamiast mu zaszkodzić, powinieneś zadbać o parę ważnych szczegółów:

  • dobierz odpowiedni rower do swojego wzrostu, wagi i stylu jazdy — ustaw siodełko tak, aby nogi były lekko ugięte w stawach kolanowych podczas pedałowania. Ustaw kierownicę tak, abyś nie musiał się zbytnio pochylać ani prostować szyi;
  • rozgrzej się przed jazdą i rozciągnij się po niej — wykonaj kilka ćwiczeń rozgrzewających stawy i mięśnie szyi, pleców i kończyn dolnych przed wsiadaniem na rower. Po zakończeniu jazdy wykonaj kilka ćwiczeń rozciągających te same partie ciała;
  • zmieniaj często pozycję podczas jazdy — nie utrzymuj jednej pozycji przez dłuższy czas. Zmieniaj wysokość i nachylenie głowy i kąt pochylenia pleców w odcinku lędźwiowym.

Kształtujesz mięśnie i odciążasz stawy

Stawy dolnej części ciała, które zwykle obciążasz w trakcie chodzenia czy biegania, podczas jazdy na rowerze mogą nieco odpocząć. Natomiast większą pracę wykonują twoje mięśnie, a dokładnie mięsień czworogłowy i dwugłowy uda, pośladkowy wielki, czy też trójgłowy łydki. Wolne od wysiłku nie są też mięśnie twoich rąk, mięśnie brzucha i mięśnie przykręgosłupowe. Tym samym dzięki regularnych treningom możesz je odpowiednio wzmocnić i ukształtować.


Przeczytaj także: Wiosenne kolano — sezonowa przypadłość rowerzystów


Poprawiasz równowagę i koordynację ruchową

Jak być może pamiętasz, twoje początki jazdy na rowerze nie należały do najprostszych. Ze względu na problem z utrzymaniem równowagi, naukę tej umiejętności zwykle zaczyna się na rowerze z dołączonymi małymi, bocznymi kółkami. Potem przychodzi etap drążka wsadzonego pod siodełko i pierwsze metry pokonane bez asekuracji dorosłych. Im częściej jeździsz na rowerze, tym bardziej wyćwiczone są twoje mięśnie odpowiedzialne za równowagę i błędnik.
Argumentem, który przemawia za tym, że warto jeździć na rowerze, jest w tym przypadku ćwiczenie równowagi, co szczególnie przydaje się w starszym wieku. Inną korzyścią jest poprawa koordynacji ruchowej. Podczas jazdy na rowerze musisz łączyć balansowanie ciałem z kolistymi ruchami nóg oraz kierowanie z użyciem obu rąk.

Dbasz o zdrową wagę ciała

Niezależnie, czy twoja waga ciała jest w normie, czy zauważyłeś pierwsze oznaki nadwagi, warto jeździć na rowerze, by utrzymać odpowiednie BMI. W trakcie regularnych przejażdżek spalasz kalorie i zmniejszasz ilość tkanki tłuszczowej. Z czasem ubywa tłuszczu, a przybywa tkanki mięśniowej w okolicy nóg, pośladków, brzucha i pleców.

Rodzina na rowerach. Dlaczego warto jeździć na rowerze

Poprawiasz swój nastrój i samopoczucie

Stres bardzo źle wpływa na cały twój organizm i z czasem może przyczynić się do pojawienia się różnych dolegliwości chorobowych. Ruch na świeżym powietrzu to doskonały sposób na odreagowanie stresu i napięcia. Podczas jazdy wydzielają się endorfiny, hormony szczęścia, które poprawiają nastrój i zwiększają poczucie satysfakcji. Jazda na rowerze pozwala również cieszyć się pięknem przyrody, podziwiać krajobrazy i odkrywać nowe miejsca.

Gdy już wiesz, dlaczego warto jeździć na rowerze, czas przygotować lub zakupić odpowiedni sprzęt. Następnie wybrać niezbyt wymagającą na dobry początek trasę, skrzyknąć znajomych i czerpać jak największe korzyści dla swojego ciała i umysłu.

Tagi: , , , , , ,