Rehabilitacja części szyjnej kręgosłupa – na czym dokładnie polega

Problemy z kręgosłupem szyjnym mogą się pojawić w wyniku różnych zdarzeń, urazów, bądź długotrwałego nadwyrężania. Bólu w tej części możesz doświadczyć między innymi po długotrwałym zajmowaniu pozycji siedzącej przed komputerem.
Jeżeli w porę nie zadbasz o higienę pracy, prawidłową postawę oraz ćwiczenia, mogą pojawić się też inne dolegliwości. Nie lekceważ ich, tylko zgłoś się do fizjoterapeuty. Jeśli to nic poważnego, jego interwencja może ograniczyć się do  leczenia zachowawczego.
Na czym dokładnie polega rehabilitacja części szyjnej kręgosłupa i jaki jest jej cel?

Pierwsza wizyta u fizjoterapeuty – czego możesz się spodziewać

Niezależnie, czy doskwiera ci ból w odcinku szyjnym, czy masz zawroty głowy lub inne objawy w tym obszarze ciała, ważna jest też twoja historia chorobowa. Fizjoterapeuta może zapytać cię o to, czy:

• kiedykolwiek doznałeś urazu głowy lub szyi,
  • występowały lub występują zawroty głowy,
  • miały miejsce utraty przytomności lub omdlenia.

Jeśli tak, będzie to sygnałem, że powinieneś poddać się testom bezpieczeństwa, zanim jakakolwiek rehabilitacja części szyjnej kręgosłupa będzie możliwa.
Testy te polegają przede wszystkim na sprawdzeniu drożności tętnic kręgowych oraz wydolności:

• więzadeł skrzydłowatych, które odpowiadają za stabilizację połączenia głowy z kręgosłupem,
  • więzadła poprzecznego zębu kręgu szczytowego – zarówno to więzadło jak i krąg, który zaopatruje są bardzo ważne, ponieważ zachodzi tam ruch obrotowy w twoim ciele.

Jeżeli te wiązała byłyby niewydolne, fizjoterapeuta mógłby ci zaszkodzić. Dlatego bardzo ważne jest sprawdzenie tego, zanim przejdzie on do dalszego badania lub też leczenia. Jeżeli któryś z tych testów wyjdzie pozytywny, zostaniesz odesłany do lekarza.

Mężczyzna w trakcie fizjoterapii. Rehabilitacja części szyjnej kręgosłupa - na czym dokładnie polega

Zawroty głowy – kiedy wynikają z problemów z kręgosłupem szyjnym

Zawroty głowy mogą mieć różne źródła. Dlatego ważne jest, aby sprawdzić, co tak naprawdę jest ich przyczyną. Jeśli badania obrazowe głowy nie wykażą żadnych problemów zdrowotnych w tym obszarze, fizjoterapeuta będzie musiał sprawdzić, czy nie pochodzą przypadkiem z zablokowanego segmentu w kręgosłupie lub napięcia tkanek mięśni, odpowiadających za ruchy w odcinku szyjnym. Mogą to też być położeniowe zawroty głowy. Możesz ich doświadczać w trakcie zmiany pozycji i to również fizjoterapeuta może zweryfikować za pomocą odpowiedniego testu.

Segmenty w kręgosłupie – co warto o nich wiedzieć

Kręgosłup szyjny jest zbudowany z siedmiu kręgów. Są one najmniejsze w naszym szkielecie. Dwa pierwsze kręgi mają trochę inną budowę z uwagi na połączenie z czaszką i możliwość kształtowania ruchu obrotowego.
Na segment składa się dwa kręgi i struktury, które znajdują się pomiędzy nimi, a dokładnie:

• torebka stawowa,
  • więzadła,
  • mięśnie przyczepy,
  • nerwy,
  • naczynia krwionośne,
  • chrząstka,
  • tkanka tłuszczowa.

Na co może wskazywać ból w odcinku szyjnym kręgosłupa?

Rehabilitacja części szyjnej kręgosłupa obejmuje również zróżnicowanie bólu, z którym przychodzisz. Może być to bowiem ból promieniujący lub też miejscowy.
Gdy okaże się, że to ból promieniujący, wówczas zostaniesz poddany badaniu neurologicznemu. W jego trakcie fizjoterapeuta zbada:

• siłę mięśniową;
  • czy występują odruchy patologiczne – to nieprawidłowa reakcja układu nerwowego. Część z nich występuje w pierwszych miesiącach życia i z czasem zanika. Jeśli jednak pojawią się u ciebie już w wieku dorosłym, będziesz musiał udać się na konsultację do lekarza;
  • odruchy ścięgniste – są odpowiedzią na drażnienie prioproreceptorów, czyli receptorów wrażliwych na siły mechaniczne. W momencie ich drażnienia nastąpi skurcz mięśnia, co będzie oznaczać, że odruch jest prawidłowy;
  • czy masz czucie w obrębie dermatomów – to obszary skórne zaopatrywane przez dany nerw rdzeniowy, który wychodzi z odpowiedniego segmentu twojego kręgosłupa.

Jeśli twój ból promieniuje do jednej z kończyn górnych, fizjoterapeuta sprawdzi możliwość przemieszczania się nerwów obwodowych. Jest to nerw promieniowy, pośrodkowy i łokciowy. Badanie to polega na wybraniu maksymalnego napięcia tego nerwu poprzez specjalną sekwencję ruchów kończyny górnej. Zaburzenie w przemieszczaniu się nerwu może być wynikiem zablokowania.

Co znaczy, że ból jest wynikiem zablokowania w danych odcinku kręgosłupa?

Różne są teorie dotyczące zablokowania. Zwykle chodzi tu o brak ruchomości jednego z segmentów w kręgosłupie. I choć samo zablokowanie najczęściej nie jest bolesne, to może do bólu prowadzić.
Twój kręgosłup zbudowany jest z kilkunastu połączonych ze sobą kręgów. Skutkiem zablokowania jednego segmentu będzie nadmierny ruch w segmencie obok. To właśnie ta nadmierna ruchomość będzie podrażniała więzadła, czy też inne struktury, co objawiać się będzie dolegliwościami bólowymi.

Rehabilitacja części szyjnej kręgosłupa – o czym jeszcze powinieneś wiedzieć

Ból promieniujący w obrębie kończyn górnych, drętwienie oraz mrowienie nie musi od razu oznaczać konieczności wdrażania postępowania inwazyjnego w postaci leczenia operacyjnego. Ważna jest przede wszystkim diagnostyka, zarówno obrazowa, jak i precyzyjna diagnostyka kliniczna przeprowadzona przez lekarza. Fizjoterapeuta, który zajmuje się kręgosłupem jest też doskonałym diagnostą, ściśle współpracującym z lekarzem.
Gdy okaże się, że nie musisz być operowany, fizjoterapeuta może zastosować leczenie zachowawcze oraz działania profilaktyczne. Te zaś polegają na dobraniu indywidualnie do twoich potrzeb, specyficznych ćwiczeń ukierunkowanych na uwolnienie od problemów, z którymi się zgłosiłeś. Gdy dodasz do nich higienę pracy i czynności domowych oraz odpowiednią ilość odpoczynku dla swojego kręgosłupa, masz duże szanse na pełny powrót do zdrowia i ustąpienie dolegliwości bólowych.