fbpx
Umów wizytę
91 85 25 901
91 85 25 902
rejestracja
Umów wizytę
Slide 1

Blog

Czy siłownia to odpowiednie miejsce dla nastolatka? Czy nie jest to niebezpieczne dla jego zdrowia? Skoro jego organizm wciąż jest w fazie wzrostu, to może warto zaproponować mu inne dyscypliny i formy aktywności ruchowej?
To tylko niektóre pytania, pojawiające się w temacie osób nieletnich na siłowni. Nastolatek na siłowni wciąż budzi kontrowersje, co sprawia, że rodzice nie bardzo wiedzą, czy powinni wyrazić zgodę na trening siłowy, czy też nie. Czy rzeczywiście sporty siłowe są groźne dla młodego, rozwijającego się dopiero ciała?

Czy nie lepiej pograć w piłkę?

Dzieci i młodzież mają mnóstwo energii, która każdego dnia szuka ujścia i nie zawsze jest pożytkowana we właściwy sposób. Dlatego pomysł, by przeznaczyć ją na aktywność fizyczną, wydaje się czymś wskazanym i godnym polecenia. Zwykle jednak, bezpieczniejsze dla wielu rodziców wydają się gry zespołowe, w tym piłka nożna, siatkowa, ręczna czy też koszykówka.

Jeśli jesteś rodzicem, dobrze wiesz, jak trudno skłonić nastolatka do zmiany decyzji. Również tej dotyczącej uprawiania konkretnej dyscypliny sportowej.
Na szczęście nie musisz z nim walczyć, jeśli wybrał akurat ćwiczenia na siłowni. Okazuje się bowiem, że gry zespołowe stanowią większe ryzyko kontuzji niż trening siłowy. Owszem, i tu może dojść do wyrządzenia sobie krzywdy, ale zdarza się to głównie wtedy, gdy nastolatek na siłowni niewłaściwie użyje sprzętu treningowego i nie dostosuje obciążenia do możliwości swojego ciała.

Być może obawiasz się jednak, że trening siłowy spowoduje złamanie w obrębie płytek wzrostu kości i tym samym hamować będzie wzrost kostny dziecka. Pomyśl jednak, jak dużym obciążeniom poddawany jest jego organizm podczas zeskoku. Siły reakcji podłoża mogą wynosić wówczas nawet 7-krotność masy ciała.
By twojemu dziecku nie stała się na siłowni krzywda, musi być spełniony jeden podstawowy warunek.

Nastolatek na siłowni – tak, ale…

Dzieci nie męczą się tak szybko jak dorośli, dlatego czas spędzony na siłowni, zwykle jest dla nich czystą przyjemnością. Dbają w ten sposób o swój rozwój fizyczny, kształtują właściwą postawę ciała oraz wzmacniają poczucie wartości i pewność siebie. By tak było, muszą ćwiczyć pod okiem wykwalifikowanego trenera. Nadzorowany i dobrze zaprojektowany trening siłowy nie tylko nie wyrządzi nastolatkowi krzywdy, ale też nie wpłynie negatywnie na jego wzrost kostny.

Trener personalny biorąc pod swoje skrzydła młodego człowieka, powinien brać pod uwagę jego rozwój ontogenetyczny, indywidualne możliwości i potrzeby. Kości i stawy dzieci w okresie rozwoju nie są w pełni wykształcone, a tym samym są bardzo elastyczne i podatne na odkształcenia. Dlatego nastolatek na siłowni nie powinien podnosić zbyt dużych ciężarów. W praktyce oznacza to, że obciążenie nie powinno być większe, niż 15 – 20% masy jego ciała.

Korzyści płynące z zajęć na siłowni

Idealnym rozwiązaniem dla młodszych dzieci jest siłownia specjalnie przystosowana do ich potrzeb. Na szczęście na mapie Polski już takie powstają i być może wkrótce pojawią się też w twoim mieście. Młodzi ludzie mogą w nich korzystać ze specjalnego sprzętu, który odwzorowuje naturalne ruchy wykonywane w codziennym życiu. Mowa tu o wstawaniu, wypychaniu, podnoszeniu, ściąganiu, czy przyciąganiu.
W trakcie zajęć na siłowni, powinieneś ustalić z trenerem cel ćwiczeń dla twojego dziecka. Zwłaszcza wtedy, gdy ma ono problemy z utrzymaniem właściwej postawy ciała, czy nadwagą. Warto w takiej sytuacji skonsultować się wcześniej z fizjoterapeutą, który udzieli ci dodatkowych wskazówek.

Do najważniejszych korzyści płynących z dobrze zaplanowanego i prowadzonego przed profesjonalnego trenera personalnego ćwiczeń nastolatka na siłowni należą:

  • poprawa sylwetki i postawy ciała,
  • większa pewność siebie,
  • lepsze osiągnięcia w innych dyscyplinach sportowych,
  • mniejsze ryzyko kontuzji,
  • wzrost gęstości kości,
  • zwiększenie beztłuszczowej masy ciała,
  • rozwój siły, mocy i szybkości,
  • polepszenie równowagi ciała i koordynacji ruchowej,
  • redukcja stresu.

Po zapoznaniu się z tymi informacjami, nie powinieneś mieć większych problemów z podjęciem decyzji dotyczącej formy aktywności fizycznej twojego dziecka. Jeśli jednak chcesz się upewnić, że stan jego zdrowia, a szczególnie układ szkieletowo-mięśniowy pozwala na ćwiczenia siłowe, umów się na konsultację do ortopedy. Powie ci on, czy uczęszczanie twojego dziecka na siłownię to dobry pomysł, czy też powinien on zacząć od czegoś innego.

Tagi: , , , , ,