Fizjoterapeuta, czy trener personalny — kiedy skorzystać z ich pomocy

Niezależnie, czy prowadzisz aktywny tryb życia, czy też większość czasu spędzasz w pozycji siedzącej, twój organizm w pewnej chwili może odmówić posłuszeństwa. Problemy z poruszaniem się i wykonywaniem codziennych czynności, mogą w znacznym stopniu utrudnić twoje funkcjonowanie. Czy w takiej sytuacji lepiej skorzystać z pomocy fizjoterapeuty, czy może poprosić o wsparcie trenera personalnego?

Jak zapewne się domyślasz, wiele zależy od rodzaju i wagi problemu zdrowotnego, z którym się zmagasz. To właśnie ten element determinuje wybór jednej z tych osób, choć nie wyklucza udziału tej drugiej. Czym zajmuje się każda z nich i z czego wynikają różnice?

Kim jest fizjoterapeuta?

Fizjoterapeuta wchodzi w skład pracowników ochrony zdrowia i jest jednym z uznanych zawodów medycznych. Od 2015 roku uchwalono ustawę o zawodzie fizjoterapeuty, w której usystematyzowano możliwości i obowiązki wynikające z pracy w tym zawodzie. Powiększył się tym samym zakres kompetencji, w związku z czym fizjoterapeuci stali się oficjalnie ważnym elementem zespołów interdyscyplinarnych w różnych placówkach zdrowia. Dzięki temu możesz skorzystać z pomocy fizjoterapeuty wszędzie tam, gdzie pojawia się problem ze zdrowiem, czyli w:

• szpitalach,
  • przychodniach,
  • przedszkolach,
  • szkołach rodzenia,
  • klubach sportowych.

Mówiąc w dużym skrócie, fizjoterapeuta służy swoją pomocą wszędzie tam, gdzie pojawia się szeroko pojęta aktywność fizyczna.

Kobieta w trakcie fizjoterapii. Kiedy skorzystać z pomocy fizjoterapeuty, a kiedy trenera personalnego

Jaką funkcję pełni fizjoterapeuta w procesie zdrowienia?

Najważniejszą rolą fizjoterapeuty jest:

• poprawa sprawności pacjenta,
  • zmniejszenie dolegliwości bólowych,
  • zahamowanie lub spowolnienie procesu chorobowego,
  • zmniejszenie obrzęku lub odczynu zapalnego,
  • poprawa elastyczności tkanek oraz ich ukrwienia.

Tym, co sprawia, że praca fizjoterapeuty może być jeszcze bardziej pomocna, jest diagnostyka funkcjonalna pacjentów. Nie ogranicza się tym samym do samej terapii, ale umożliwia zbadanie i postawienie konkretnej diagnozy. Nie znaczy to, że zawsze robią to w pojedynkę. Wynika to z faktu, że ciało człowieka jest bardzo złożone i fizjoterapeuta nie zawsze jest w stanie naprawić go w pojedynkę. Dlatego przy okazji procesu usprawniania pacjenta, jeżeli zachodzi taka potrzeba, przekazuje on go do terapeutów innych specjalizacji.
Obecnie fizjoterapeuci specjalizują się w pracy z dziećmi i niemowlętami, kobietami w ciąży, sportowcami oraz pacjentami neurologicznymi, geriatrycznymi i ortopedyczno-neurologicznymi. W swojej pracy wykorzystują różne techniki, przyrządy, zabiegi fizykalne oraz szeroko pojętą aktywność fizyczną i trening.

Kiedy warto skorzystać z pomocy fizjoterapeuty?

Odpowiedź na to pytanie kryje się w szerokim zakresie działań, których podejmują się fizjoterapeuci w swojej codziennej pracy z pacjentami. Jej głównym celem jest:

• przywrócenie sprawności fizycznej po przebytym urazie lub operacji,
  • zahamowanie postępującego procesu chorobowego,
  • wyeliminowanie występujących dolegliwości bólowych.

Przy odpowiednio wcześnie podjętej rehabilitacji są też w stanie wyraźnie przyśpieszyć powrót do zdrowia. Cały proces leczenia jest bardziej efektywny i dzięki działaniu przeciwbólowemu jest „do zniesienia”. Jak łatwo się domyślić, w dużej mierze zależy on od konkretnego problemu zdrowotnego, z którym się zmagasz.

Udając się do fizjoterapeuty, otrzymasz też odpowiednią wiedzę i narzędzia w postaci dostosowanych do twoich potrzeb ćwiczeń, które możesz wykonywać w domu. Efekt leczenia jest tak samo zależny od fizjoterapeuty, jak i od ciebie, gdy jesteś jego pacjentem. Jeżeli będziesz usilnie powtarzał swoje błędy i niezdrowe zachowania, to masz duże szanse na powrót dolegliwości bólowych.

Działania profilaktyczne oraz umiejętność unikania sytuacji, które mogłyby ponownie zagrozić twojemu zdrowiu, mogą skutecznie zmniejszyć ryzyko urazów i kontuzji. Gdy wiesz, na co uważać, co warto robić i jak zadbać o siebie oraz swoje ciało, twoje codzienne życie staje się bardziej uważne i świadome.

Fizjoterapeuta i trener personalny — czym różni się ich praca

Obaj spotykają swoich pacjentów na różnym etapie powrotu do sprawności. Trenerzy personalni mają trochę inne specjalizacje i pracują już z bardziej „uruchomionym” pacjentem. Doskonale radzą sobie z szeroko pojętą aktywnością fizyczną, opieką dietetyczną i znają się na profilaktyce oraz zdrowym trybie życia. Jednak przy okazji wczesnych etapów chorobowych i złożonych problemów zdrowotnych, u pacjentów pojawiają się fizjoterapeuci.
Z fizjoterapeutą pracujesz przede wszystkim wtedy, gdy masz problem zdrowotny. Nie zawsze musi on wywoływać ból, ale wystarczy, że przeszkadza ci w codziennym funkcjonowaniu.

Pacjent pracujący z trenerem często trafia do niego w momencie, gdy zależy mu na osiągnięciu konkretnych celów. Może to być między innymi:

• dbanie o sylwetkę,
  • redukcja masy ciała,
  • poprawę i rozwój swojej dotychczasowej budowy,
  • potrzeba odpowiednio zaplanowanego treningu w celu rozwoju konkretnych cech motorycznych swojego ciała.

Fizjoterapeuci, poza samą pracą ruchem, mają dodatkowe narzędzia w pracy z pacjentem w postaci terapii manualnej, technik masażu i zabiegów fizykalnych. Przede wszystkim jednak dokonują diagnostyki, stawiają cele sobie oraz pacjentom i tym samym wspólnymi siłami dbają o powrót pacjenta do sprawności.
Bardzo często to fizjoterapeuta „przygotowuje” pacjenta „po przejściach” do późniejszych treningów pod okiem trenera personalnego.