fbpx
Umów wizytę
91 85 25 901
91 85 25 902
rejestracja
Umów wizytę
Slide 1

Blog

Jazda na rolkach to doskonały sposób na zadbanie o kondycję swojego ciała. Dobry zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych. Nie dziwi więc fakt, że ten rodzaj aktywności sportowej cieszy się wciąż niesłabnącą popularnością. Jeśli nie masz pomysłu, jak spędzać czas w weekendy lub w tygodniu, gdy pogoda sprzyja, a dni są coraz dłuższe, zakładaj rolki i ruszaj. Zanim jednak to zrobisz, zadbaj o swoje bezpieczeństwo.
Do jakich urazów może dojść w trakcie jazdy na rolkach i jak możesz im zapobiec?

Korzyści płynące z jazdy na rolkach

Jazda na rolkach niesie ze sobą bardzo duże korzyści dla całego ciała. To również dobry sposób na spędzanie czasu z rodziną i znajomymi. Nie wymaga dużej kondycji i bardzo szybko możesz posiąść wystarczające umiejętności, by ten rodzaj aktywności na dobre zagościł w twoim życiu.
W trakcie jazdy pracują przede wszystkim mięśnie dolnych partii ciała, przez co wzmacniasz je i poprawiasz kondycję. Jeśli więc chcesz wysmuklić uda, łydki i nadać jędrność pośladkom, rolki jak najbardziej mogą ci w tym pomóc.
W zachowaniu równowagi podczas jazdy pomagają mięśnie brzucha i grzbietu, a to oznacza, że z czasem stają się coraz mocniejsze.

Dzięki temu, że w trakcie jazdy na rolkach ruch jest płynny i nie wymaga od ciebie nagłych zwrotów, twoje stawy mogą czuć się bezpiecznie. Ryzyko urazu oczywiście istnieje, ale nie zdarza się tak często, jak ma to miejsce w trakcie uprawiania innych, wybranych dyscyplin sportowych.

Jazda na rolkach wpływa też na dotlenienie całego organizmu, poprawę kondycji i koordynacji ruchowej oraz na skuteczne spalanie tkanki tłuszczowej.
Poza tym relaksuje, redukuje stres i pomaga nawiązać kontakty towarzyskie.

Jazda na rolkach — do jakich urazów dochodzi najczęściej

Choć rolki należą do grupy aktywności, w których ryzyko kontuzji jest najmniejsze, to niestety nie są od nich wolne. Dlatego zakładając rolki, musisz mieć tego świadomość i zrobić wszystko, co możliwe, by im zapobiec. Co dokładnie może ci się przytrafić w trakcie jazdy na rolkach?

Upadek młodej dziewczyny na rolkach

W pierwszej chwili może się wydawać, że rolki są mniej wymagające od łyżew, ale nie do końca jest to prawdą. Tu również niezbędne są przynajmniej podstawowe umiejętności i technika poruszania się na wąskich kółkach. Jeśli nie zadbasz o koordynację ruchową i przyjęcie właściwej postawy, zaburzysz położenie punktu ciężkości. To zaś skończy się albo upadkiem do tyłu i urazem pośladków oraz kości ogonowej, albo też ciało przeważy cię do przodu, co oznacza upadek na kolana i ręce.

Do urazów dochodzi również w wyniku zderzenia z innymi. Niezależnie, czy będą to inni rolkarze, czy też rowerzyści, biegacze, spacerowicze lub użytkownicy hulajnogi i deskorolek, zderzenie może okazać się zgubne w skutkach dla obu stron.
Upadek może ci się przydarzyć w trakcie jazdy nawet wtedy, gdy nikogo nie będzie w pobliżu. Wystarczy fragment nierównej nawierzchni, piasek lub kamienie, by doszło do poślizgu lub zblokowania kółek. Szczególnie gdy ma to miejsce w trakcie skrętu, co zwykle kończy się utratą równowagi.

Według National Electronic Injury Surveillance System na urazy wśród rolkarzy najbardziej narażone są ręce. Najczęściej dochodzi do uszkodzenia nadgarstków (24,2%), przedramion (13,5%) i łokci (7,6% ). Na tym jednak lista się nie kończy. Jazda na rolkach może doprowadzić też do urazu:

  • kostki,
  • barku,
  • brzucha,
  • głowy,
  • podudzia,
  • ud,
  • klatki piersiowej,
  • stopy,
  • pleców,
  • ramion,
  • palców dłoni i stóp.

To niemało, zważywszy na tezę, że to jedna z najmniej kontuzjogennych dyscyplin sportowych. Oczywiście nie znaczy to, że każdy, kto zakłada rolki, kończy na izbie przyjęć. Wiele zależy od stopnia przygotowania do tej aktywności i to za każdym razem, gdy się na nią decydujesz.

Jak uniknąć kontuzji podczas jazdy na rolkach?

Dobre przygotowanie fizyczne jest ważne niezależnie od rodzaju aktywności sportowej. Tym bardziej jest niezbędne, gdy jazda na rolkach należy w twoim przypadku do sportów rekreacyjnych. Na co powinieneś zwrócić uwagę, gdy wybierasz się na rolki?

Młoda dziewczyna na rolkach

Kompletny sprzęt

Bez tego trudno sobie wyobrazić jazdę na rolkach. Choć z pewnością spotkasz osoby, które jeżdżą bez jakichkolwiek zabezpieczeń, to nie bierz z nich przykładu. Wraz z dobrze dopasowanymi rolkami, powinieneś też zakupić odpowiedni sprzęt ochronny. Mowa tu o kasku oraz ochraniaczach na nadgarstki, łokcie i kolana.
Wybór jest naprawdę spory i jeśli tylko masz taką możliwość, nie szukaj tu zbytnio oszczędności. Leczenie urazów może okazać się bardziej kosztowne niż dobre ochraniacze.
Ciekawym rozwiązaniem, które nie należy do obowiązkowego wyposażenia rolkarza, są specjalne szorty, których zadaniem jest zabezpieczenie kości ogonowej oraz biodra przed złamaniem lub zbiciem.

Odpowiednia rozgrzewka

Przed każdą aktywnością sportową powinieneś znaleźć chwilę na rozgrzewkę. W jej ramach przygotujesz swoje mięśnie, stawy i ścięgna na wysiłek oraz większe obciążenia. W ramach przygotowań możesz:

  • maszerować w miejscu, z podnoszeniem kolanach i naprzemiennym, lekkim biegiem, również w miejscu,
  • wykonać wypady boczne z pochyleniem się do przysiadu,
  • rozciągnąć mięśnie nóg i pośladków,
  • zrobić kilka skłonów i sięgnąć do palców stóp, by w ten sposób rozciągnąć mięsień dwugłowy uda.

Kontrolowane upadki

Nie jest to obowiązkowy element przygotowania do jazdy na rolkach, ale warto o tym pomyśleć. Przyda się tu jednak wsparcie instruktora lub innej osoby, która nauczy cię, jak bezpiecznie upadać. Dzięki temu zmniejszysz ryzyko otarć, siniaków, stłuczeń i złamań. Gdyby jednak do nich doszło, pamiętaj o odkażeniu rany, a w sytuacji doznania poważniejszego urazu, zgłoś się do lekarza.

Choć jazda na rolkach niesie ze sobą pewne ryzyko urazów, to jak widać, można się przed nimi skutecznie chronić i im zapobiegać. Ważne, byś do tej aktywności podchodził z głową i pamiętał zachowaniu odpowiednich środków ostrożności. Zwłaszcza gdy jeździsz na zatłoczonych ścieżkach dla rolkarzy lub po innym terenie, gdzie możesz natknąć się na osoby, aktywnie spędzające czas wolny.

Źródło:
www.mikesport.pl
www.fit.pl

Tagi: , , , , ,