Ból stawów w trakcie wspinaczki — czy można go uniknąć

Ścianka wspinaczkowa to ulubiona aktywność wielu osób. Nie tylko pozytywnie wpływa na cały organizm, ale też pomaga miło spędzić czas z rodziną i znajomymi. Jedni traktują to jako sport okazjonalny, a inni wspinają się wyczynowo. W przypadku obu grup może w końcu pojawić się ból stawów w trakcie wspinaczki. Im częściej się wspinasz, tym większe obciążenia serwujesz swojemu ciału. To zaś może prowadzić do różnego rodzaju urazów i zmian zwyrodnieniowych. Czy można ich uniknąć?

Urazy przeciążeniowe w trakcie wspinaczki — dlaczego do nich dochodzi

Gdy na tkanki oddziałujesz większą siłą, niż wynosi ich wytrzymałość, dochodzi do urazów przeciążeniowych. Ryzyko ich wystąpienia jest tym większe, im bardziej powtarzalne są przeciążenia.
Jeśli wspinasz się nie od dziś, z pewnością wiesz, czym jest ból stawów w trakcie wspinaczki. Uciążliwy ból dłoni, zwyrodnienia stawów, czy ponaciągane więzadła, to tylko niektóre urazy, których można nabawić się w trakcie wspinaczki. Tym bardziej, jeśli nie zachowujesz umiaru i nie dbasz o odpowiednie przygotowanie kondycyjne oraz rozgrzewkę.

Problemy ze stawami nie biorą się z niczego. Zła technika i ignorowanie sygnałów płynących z ciała mogą skutecznie uprzykrzyć ci życie, jeśli czegoś nie zmienisz. Tym bardziej, gdy:

• nie dbasz o odpowiednie przygotowanie,
  • używasz nadmiernej siły przy wykonywaniu ruchów wspinaczkowych,
  • ignorujesz ból stawów,
  • nieodpowiednio rozkładasz ciężar ciała w trakcie wspinaczki,
  • uparcie kontynuujesz wspinaczkę, mimo wycieńczenia organizmu.

Błędy te i brak dbałości o swoje ciało może ostatecznie zakończyć twoją przygodę ze wspinaczką, a tego z pewnością byś nie chciał.
Powinieneś wiedzieć, że choroba zwyrodnieniowa stawów nie jest domeną jedynie osób starszych, ale w swojej wtórnej odmianie dotyka również osób przed trzydziestym rokiem życia. Im ktoś jest starszy, tym zagrożenie staje się większe. Tym bardziej, gdy uprawiasz sport, który wyjątkowo mocno obciąża stawy, a te często nie mają czasu na regenerację.

Jedną z częstszych dolegliwości, z którymi zmaga się wielu wspinaczy, są przykurcze stawowe palców. Chodzi o przykurcze zgięciowe bliższych stawów międzypaliczkowych. Może to wynikać z częstych przeciążeń, które skutkują powtarzającymi się obrzękami stawów i stanami zapalnymi błony maziowej. Ostatecznie skutkuje to obkurczaniem się tkanek miękkich okołostawowych. Przykurczy możesz doświadczać w obu dłoniach, głównie w bliższych stawach międzypaliczkowych palców obrączkowych.
Gdy nie będziesz mógł wyprostować palców, czując jednocześnie miękki opór, a czasem ból w momencie dotarcia do końca zakresu możliwego ruchu, może to oznaczać, że cierpisz na przykurcze stawowe palców. Może też dojść do obrzęku stawu.

Kobieta na ściance. Ból stawów w trakcie wspinaczki

Ból stawów w trakcie wspinaczki — jak go uniknąć

Nieodłącznym elementem każdej aktywności fizycznej, jest odpowiednia rozgrzewka. Powinna ona obejmować zarówno całe ciało, jak i elementy, które szczególnie będą obciążane w trakcie ćwiczeń.
Nie inaczej jest w przypadku wspinaczki, zarówno tej na ściance, jak i w naturalnym środowisku na skałkach, czy w górach. Im bardziej wymagające wzniesienia, tym lepsze i bardziej kompleksowe powinno być twoje przygotowanie.

Na co zwrócić uwagę?

Choć główne obciążenie skupione jest na dłoniach, to również stawy kolanowe mogą ucierpieć. Dlatego unikaj zbytniego obciążania ich i dbaj o odpowiednią technikę wspinania. Podciągasz się na rękach, ale nogi też odgrywają ważną rolę.

Nie ćwicz w czasie choroby i ogólnego osłabienia organizmu. Zrób sobie przerwę, gdy pojawia się ból stawów w trakcie wspinaczki. Nie lekceważ go, ponieważ to ważny sygnał wysyłany przez twoje ciało.
Jeśli chcesz go uniknąć, dbaj o odpowiednią regenerację organizmu. Rób odstępy między treningami, aby nie doprowadzać do przeciążenia. Idealnym rozwiązaniem byłoby korzystanie z porad profesjonalisty, który ma za sobą wiele godzin spędzonych zarówno na ściance wspinaczkowej, jak i na prawdziwych skałach. Gdybyś chciał się upewnić, czy tego rodzaju aktywność jest dla ciebie wskazana, umów się na konsultację do lekarza sportowego. Przeprowadzi on odpowiednie badania i sprawdzi, czy nie ma żadnych przeciwwskazań do uprawiania wspinaczki.

Młoda dziewczyna pokazuje zmęczoną dłoń. Ból stawów w trakcie wspinaczki

Elementy, których nie powinno zabraknąć

Jeśli chcesz czerpać korzyści z tej wartościowej aktywności sportowej, powinieneś zatroszczyć się o swoje ciało w sposób kompleksowy. Tylko wtedy więcej czasu spędzisz na ściankach lub skałach niż w domu czy też w szpitalu. Zapał i radość z pokonywania kolejnych metrów w górę to nie wszystko. Jeśli nie chcesz tego stracić:

• zdrowo się odżywiaj i jedz pokarmy bogate w odżywcze składniki wspierające pracę mięśni i stawów,
  • od początku dbaj o właściwą technikę wspinania się, co pomoże ci uniknąć utrwalenia błędów i tym samym zmniejszy ryzyko urazów oraz bólu stawów,
  • w trakcie wspinaczki nie opieraj ciężaru ciała tylko na jednej jego partii, ale stosuj zasadę trzech punktów podparcia,
  • pamiętaj, że twoja waga ma znaczenie, dlatego dostosowuj intensywność każdej wspinaczki zarówno do swojej masy ciała, jak i kondycji fizycznej,
  • regeneruj się, by cieszyć się wspinaczką przez wiele lat,
  • wzmacniaj i rozciągaj mięśnie również poza wspinaczką,
  • dbaj o swoje stawy i kontroluj ich stan oraz stan całego ciała, w czym pomoże ci fizjoterapeuta lub ortopeda sportowy,
  • obserwuj regularnie wygląd swoich stawów i reaguj na pojawiające się na nich zmiany, a konkretnie powiększenie się stawów dłoni,
  • konsultuj się z lekarzem w sprawie przyjmowania leków i suplementów wpierających pracę stawów.

Ból stawów w trakcie wspinaczki nie musi oznaczać końca tego rodzaju aktywności fizycznej. Ważne, byś od samego początku szczególnie dbał o swoje dłonie, które są tu wyjątkowo obciążone. Gdy pojawią się niepokojące zmiany, niezwłocznie umów się do ortopedy, by od razu wprowadzić leczenie zachowawcze bądź inne, które w danym przypadku będzie wskazane. Dzięki temu będziesz mógł cieszyć się kolejnymi godzinami spędzonymi na ściance wraz z bliskimi, znajomymi i tymi, którzy podobnie jak ty, uwielbiają ten rodzaj aktywności sportowej.