Stłuczenie palca — co zrobić zaraz po urazie

Do stłuczenia może dojść zarówno w obrębie palców dłoni, jak i nóg. W obu przypadkach towarzyszy temu spory ból i pojawiają się towarzyszące mu objawy. Stłuczenie palca może przytrafić się zarówno dzieciom, jak i osobom dorosłym. A to wszystko z powodu prozaicznych przyczyn, chwilowej nieuwagi, czy niezręczności.

Nie zawsze jednak na stłuczeniu się kończy, dlatego warto wiedzieć, kiedy zgłosić się do lekarza. W trakcie badań obrazowych może się bowiem okazać, że doszło do złamania. To zaś wymaga interwencji medycznej, a zaniedbanie tego typu urazu może doprowadzić do mniejszych lub większych powikłań.

Oto kilka najważniejszych informacji, które wstępnie pomogą ci odróżnić stłuczenie palca od jego złamania. Dowiesz się też, jak powinno wyglądać postępowanie w ramach pierwszej pomocy po urazie.

Czym jest stłuczenie palca i jakie są najczęstsze przyczyny?

Gdy na palec zadziała duża siła zewnętrza, może doprowadzić do uszkodzenia tkanek miękkich, stawów okołotkankowych i okostnej oraz zgniecenia naczyń krwionośnych. Na uraz narażone są zarówno palce dłoni, jak i palce stóp. Przyczyn może być wiele, ale zwykle związane są one z codziennymi czynnościami domowymi lub zawodowymi. Bardzo możliwe, że już w dzieciństwie ktoś przytrzasnął ci palce dłoni, gdy ty trzymałeś się futryny. W zależności od siły uderzenia drzwiami, na stłuczeniu palców mogło się nie skończyć, co również jest częścią doświadczeń z dzieciństwa wielu dorosłych. Palec możesz też przytrzasnąć drzwiami samochodu, co jest również bolesne i skutkuje takimi samymi objawami.

Stłuczenie palca może też być spowodowane silnym uderzeniem, na przykład młotkiem lub ciężkim przedmiotem upuszczonym z dużej wysokości. W tym ostatnim przypadku szczególnie cierpią palce stóp, na które być może niejeden raz spadło ci coś ciężkiego. Stłuczony, a nawet lekko zgnieciony palec może być skutkiem postawienia na nim ciężkiego mebla w trakcie jego przenoszenia.

Po czym możesz poznać, że doszło do stłuczenia palca?

W wyniku stłuczenia zwykle nie dochodzi do przerwania ciągłości skóry, co nie znaczy, że nic się nie stało. Wręcz przeciwnie, na co wskazuje ból dużo większy, niż przy skaleczeniu, czy mocniejszym przetarciu, kiedy w miejscu urazu pojawia się krew.

Poza przyczyną, która od razu wskazuje na stłuczenie, są pewne objawy, które są charakterystyczne dla tego typu urazów.

Należy do nich:

• obrzęk,
  • siniak,
  • mocny ból,
  • duża wrażliwość na dotyk,
  • ograniczenie ruchomości przy próbie poruszania palcem,
  • rozlewająca się ciemna barwa w obrębie paznokcia (gdy do stłuczenia doszło w obrębie płytki paznokciowej).

Jeśli na tych objawach się skończy, możesz podejrzewać, że nie doszło ani do wybicia palca, ani do jego złamania. W pierwszym przypadku zwykle towarzyszy temu zniekształcenie obrysu palca i jego nienaturalne ułożenie.

Przeczytaj także: Wybity palec — jak go rozpoznać i czy można go samemu nastawić

Gdybyś natomiast złamał palec oprócz zniekształcenia i nieprawidłowego ułożenia palca, towarzyszą temu trzaski i tarcia odłamów kostnych. Poza tym, złamania otwarte najczęściej powodują przerwanie ciągłości skóry, co nie pozostawia złudzeń co do rodzaju uszkodzenia.

Palec w opatrunku. Stłuczenie palca — co zrobić od razu po urazie

Pierwsza pomoc po stłuczeniu palca

Stłuczenie palca należy do umiarkowanych urazów, co nie znaczy, że nie wymaga żadnych działań z twojej strony.
Pierwsza pomoc po stłuczeniu palca powinna być zastosowana zaraz po doznaniu urazu. Przede wszystkim odciąż palec i oszczędzaj go w trakcie wykonywania codziennych czynności. Wymagać to będzie od ciebie zwiększonej uwagi, by odruchowo nie chwytać nim przedmiotów. Gdyby tak się stało, ból z pewnością nie pozwoli ci zapomnieć o tym, że twój palce jest stłuczony.
Gdyby pojawiła się opuchlizna, co jest jednym z możliwych objawów, stosuj zimne okłady przez około 10 minut kilka razy dziennie. Możesz też smarować miejsce stłuczenia maścią lub żelem o działaniu przeciwbólowym.

Stłuczenie palca – na czym polega leczenie

Jak już wiesz, w przypadku typowych objawów i reagowania palca na działania stosowane w ramach pierwszej pomocy, zwykle wystarcza leczenie zachowawcze. W tej sytuacji musisz się po prostu uzbroić w cierpliwość i oszczędzać stłuczony palec. Jeśli boisz się, że nie będziesz w stanie wystarczająco chronić go przed używaniem, może zastosować proste usztywnienie i połączenie palca z drugim, sąsiadującym. Tego typu opatrunek zwracać będzie twoją uwagę i tym samym uchroni cię przed nagłym bólem.

Gdyby jednak tego typu działania nie przynosiły ulgi, a ból nie zmniejszał się mimo upływu czasu, warto skonsultować to z lekarzem. Bardzo możliwe, że doszło do większego uszkodzenia w obrębie palca, co może wykazać dopiero badanie obrazowe za pomocą zdjęcia RTG. W myśl znanej zasady, że lepiej zapobiegać, niż leczyć, warto w ten sposób oszczędzić sobie późniejszych komplikacji zdrowotnych.