fbpx
Umów wizytę
91 85 25 901
91 85 25 902
rejestracja
Umów wizytę
Slide 1

Blog

Prawdopodobnie słyszałeś, jak odpoczynek jest ważny dla powrotu do zdrowia po kontuzji. Oprócz mniejszego ruchu i ograniczania ćwiczeń, ludzie często nie zdają sobie sprawy, jak duża jest rola snu w regeneracji. Niezależnie od tego, czy masz do czynienia z nadwyrężeniem mięśni, uszkodzeniem ścięgna czy urazem kości, sen jest kluczem do przywrócenia ciała do formy.
Mięśnie i tkanki regenerują się i odmładzają podczas snu, więc jeśli nie odpoczywasz wystarczająco każdej nocy, twojemu ciału trudniej będzie odzyskać siły po kontuzji. Jeśli naprawdę chcesz wyzdrowieć, musisz dać swojemu ciału czas na wyleczenie.

Fazy snu – dlaczego ich znajomość jest tak ważna?

Aby zrozumieć, jaka jest rola snu w regeneracji, musisz choć trochę poznać jego fazy i odpowiadające im częstotliwości fal mózgowych. Kiedy czytasz te słowa, gdy jesteś w pełni aktywny i skupiony, twój mózg emituje fale beta. Gdy po pracy postanowisz odpocząć i zrelaksować się, przejdzie on w stan fal alfa. W tym czasie, częstotliwość oddechów maleje, spada napięcie mięśni szkieletowych, zwalnia akcja serca, a gałki oczne ruszają się dużo wolniej. To etap przejściowy do regeneracji organizmu i najlepszy wstęp do dobrego snu.

Fazy i stadia snu

Dwie główne fazy snu to faza:

NREM

W jej ramach twój mózg przechodzi od fal theta do delta. Faza NREM zwana jest też snem wolnofalowym, pojawiającym się wkrótce po zaśnięciu.
Dzieli się na 4 stadia:

1 – to moment tuż na granicy jawy i snu, gdy pojawiają się niespójne myśli i wolne ruchy gałek ocznych, a miejsce fal alfa zajmują fale theta,

2 – łatwo cię wybudzić, ale nie masz świadomości, co się dzieje i nie reagujesz na bodźce zewnętrzne, a gałki oczne przestają się ruszać,

3 – to wstęp do snu głębokiego, a w miejsce fal theta pojawiają się fale delta,

4 – to właściwy sen wolnofalowy, gdy pojawiają się obrazy i następują ruchy ciała, a w przypadku niektórych osób może dojść do lunatykowania; faza ta przeplata się z fazą REM.

Faza NREM to okres intensywnej regeneracji organizmu. W tym czasie spada ciśnienie krwi, wyrównuje się oddech, lekko obniża się temperatura ciała i wolniej pracują twoje jelita.

REM

To inaczej sen paradoksalny, w czasie którego nie tylko pojawia się najwięcej snów, ale też twoje serce pompuje więcej krwi, a oddech bywa nieregularny. Mimo większej aktywności mózgu, twoje ciało odpoczywa, a mięśnie się rozluźniają.

Chora kobieta odpoczywa w łóżku. Rola snu w regeneracji - wiesz, jak jest ważna?

Rola snu w regeneracji po zabiegach i chorobie

Sam odpoczynek po ciężkim dniu to jedno, ale równie ważne jest wsparcie organizmu w trakcie choroby i po przebytych zabiegach. W tym zaś niezastąpiony jest sen,w trakcie którego organizm uruchamia wiele mechanizmów naprawczych i regeneracyjnych.
Wzrasta przepływ krwi przez mięśnie szkieletowe, a to znaczy, że dociera do nich więcej tlenu i składników odżywczych. Dzięki temu możliwa jest intensywna regeneracja komórek oraz naprawa mięśni.

W trakcie snu przechodzisz w tryb oszczędzania i magazynowania energii, co objawia się obniżoną temperaturą ciała.
W procesie naprawy uszkodzonych tkanek, znaczącą rolę odgrywają też hormony i cała gospodarka z nimi związana, od podwzgórza przez przysadkę mózgową, aż po nadnercza. Mowa tu przede wszystkim o uwalnianym przez przysadkę mózgową hormonie wzrostu, czyli somatotropinie, odpowiedzialnej za stymulowanie naprawy i regeneracji uszkodzonych tkanek, procesy kościotwórcze, spalanie tkanki tłuszczowej i przyrost masy mięśniowej.

Gdy zaniedbujesz sen lub jest on kiepskiej jakości, twój organizm nie odpoczywa. Tym samym spada wydzielanie hormonu wzrostu i upośledzeniu ulega pełna regeneracja komórek. W praktyce oznacza to, że o wiele wolniej przebiega rekonwalescencja po różnego rodzaju kontuzjach.
Innym ważnym hormonem jest prolaktyna, która pomaga regulować stany zapalne. Te zaś nie sprzyjają szybkiemu powrotowi do zdrowia. Zaniedbując odpowiednią ilość snu, zwiększasz też prawdopodobieństwo wystąpienia nowego stanu zapalnego, co może prowadzić do kolejnych urazów.
W czasie snu we krwi wzrasta stężenie substancji (między innymi immunomodulatorów), które odpowiadają za zwalczanie infekcji.

Dbając o sen, dbasz o zdrowie

Sen to jedna z najlepszych form rehabilitacji i sposób na szybki powrót do zdrowia. Nie bez powodu lekarze prócz środków farmakologicznych przepisują swoim pacjentom sen jako niezastąpione wsparcie w procesie leczenia.
Niezależnie, czy przebyłeś operację, jesteś po zabiegu, złapałeś infekcję wirusową, czy też chcesz wzmocnić swój układ odpornościowy, sen to najlepsza inwestycja w siebie i swoje zdrowie.

Źródło:
https://sklepbiegacza.pl
https://www.orthocarolina.com/

Tagi: , ,