Naciągnięcie, czy zerwanie więzadła krzyżowego w kolanie — jak wstępnie je rozpoznać

Urazy w obrębie kolana nie zawsze muszą wskazywać na coś poważnego i kończyć się zabiegiem operacyjnym. Ważne jest przy tym, aby nie lekceważyć objawów, które temu towarzyszą i w porę zgłosić się do lekarza. Zwłaszcza gdy doszło do zerwania więzadła w kolanie. Jak jednak rozpoznać, czy skutkiem urazu jest właśnie zerwanie więzadła krzyżowego, czy jedynie jego naciągnięcie?
Oto podstawowa wiedza na temat objawów oraz przyczyn, które do tego typu uszkodzeń w stawie kolanowym mogą doprowadzić.

Do jakiego urazu więzadła w kolanie może dojść?

Nie zawsze uraz kolana musi oznaczać zerwanie więzadła. Wiele zależy od siły, z jaką doszło do urazu skrętnego, którego skutkiem jest między innymi uszkodzenie więzadeł. Ze względu na stopień uszkodzenia, zwykle lekarze ortopedzi diagnozują:

• naciągnięcie więzadła,
  • naderwanie więzadła,
  • zerwanie więzadła.

Jak łatwo się domyślić, najbardziej poważne jest to ostatnie, co nie znaczy, że wcześniejsze można zlekceważyć. Każdy z tych urazów daje pewne objawy i są one tym większe i bardziej dokuczliwe, im poważniejsze uszkodzenie stawu miało miejsce. Warto je znać, ponieważ już na początku, zanim kolano zostanie zbadane przez lekarza, będziesz mógł wstępnie określić, z jak poważnym urazem masz do czynienia. Tym samym nie zlekceważysz tego i umówisz się na wizytę.

Naciągnięcie, czy zerwanie więzadła w kolanie — po czym można je poznać

Zarówno w przypadku naciągnięcia, jak i zerwania więzadła krzyżowego w kolanie mogą się pojawić objawy w postaci opuchlizny, ocieplenia oraz zaczerwienienia kolana. Osoby, które doznały tego rodzaju urazu, w pierwszej chwili zastanawiają się, czy jedynie naciągnęły, czy może doszło do zerwania więzadła.

Tym, co może pomóc we wstępnym rozpoznaniu stopnia urazu, są wspomniane objawy. Choć można tu znaleźć pewne podobieństwa, to są też takie, które odróżniają te dwa rodzaje uszkodzenia.

Objawy naciągnięcia więzadła w kolanie

Wiedza na temat specyficznych objawów, które towarzyszą danemu rodzajowi urazu, może pomóc ci w podjęciu decyzji o szybszym zgłoszeniu się do lekarza.

Jeśli w twoim przypadku doszło jedynie do naciągnięcia więzadła w kolanie, może się pojawić:

• obrzęk w miejscu urazu i poszerzenie obrysu stawu,
  • ból, nasilający się przy próbie wykonania ruchu w kolanie,
  • ograniczenie ruchu w kolanie,
  • trudności przy prostowaniu lub zginaniu nogi w kolanie,
  • problem z chodzeniem,
  • siniak.

Zerwanie więzadła krzyżowego w kolanie — objawy

Niektóre dolegliwości wskazujące na zerwanie więzadła krzyżowego w kolanie mogą być podobne do tych, których doświadczysz przy naciągnięciu. W wybranych przypadkach różnią się jednak poziomem nasilenia. Poza tym dochodzą też inne, o których warto wiedzieć.

Na zerwanie więzadła może wskazywać:

• charakterystyczny trzask w kolanie w chwili doznania urazu i towarzyszący mu ostry i intensywny ból w obrębie całego kolana,
  • normalny wygląd kolana w początkowym okresie, co zmienia się wraz z upływem czasu,
  • obrzęk i powiększenie objętości kolana w ciągu kilkunastu godzin od urazu,
  • zmiana dolegliwości bólowych wraz z upływem czasu na bardziej centralne, w środku stawu kolanowego,
  • krwiak, który wskazuje na uszkodzenie naczyń krwionośnych i wypełnienie kolana krwią,
  • ograniczenie zakresu ruchu,
  • niestabilność, chwiejność, uciekanie kolana przy próbie chodzenia,
  • odkształcenie kolana po stanięciu na uszkodzonej nodze,
  • rozlewające się ciepło w obrębie kolana.

Przyczyny uszkodzenia więzadła krzyżowego w kolanie

Innym sposobem na wstępne odróżnienie rodzaju urazu, jest wzięcie pod uwagę sytuacji, w której miało miejsce uszkodzenie więzadła krzyżowego. Tu również zachodzą pewne różnice, a ich znajomość pomoże ci określić, jak poważnego urazu doznałeś. Nie jest to oczywiście sposób pozbawiony błędu, dlatego tu również ostateczną diagnozę powinien postawić lekarz ortopeda.

Możliwe przyczyny zerwania więzadła krzyżowego przedniego

Do zerwania więzadła krzyżowego dochodzi w sytuacji, gdy zostanie ono poddane bardzo dużemu obciążeniu i zostaje naciągnięte powyżej granicy jego wytrzymałości.

Tego typu urazu możesz doznać zarówno w trakcie uprawiania sportu, jak i wykonywania codziennych czynności. Przyczyną może być:

Sporty nie tylko kontaktowe

Na uraz narażeni są zawodnicy grający w piłkę nożną, hokej, piłkę ręczną, koszykówkę, czy futbol amerykański. Sprzyja temu intensywne wymuszanie ruchów, nagłe zmiany kierunku i możliwość bezpośredniego uderzenia w kolano.
Do urazu może też dojść na stoku narciarskim, gdy po upadku nie zadziałają automatyczne mechanizmy odpowiedzialne za wypięcie się nart. To wystarczy, by doszło do groźnego w skutkach skręcenia kolana i zerwania więzadła.

Mężczyzna w trakcie gry w hokeja

Skoki

Aktywności, w których dochodzi do wyskoku lub zeskoku, jest całkiem sporo. Jeśli nie opanowałeś dobrze techniki lądowania po skoku, masz za małe wsparcie mięśniowe dla stawu lub pojawiła się chwila nieuwagi, możesz na tyle przeciążyć więzadło, że dojdzie do jego zerwania.

Wypadki drogowe

Zerwanie więzadła krzyżowego w kolanie może nastąpić też przy zderzeniu z dużą siłą, co nierzadko ma miejsce w trakcie kolizji na drodze. Na uraz narażeni są zarówno użytkownicy samochodów, jak i motocykliści. Czasem wystarczy uderzenie kolanem w deskę rozdzielczą w chwili zderzenia, by doszło do zerwania więzadła krzyżowego.

Urazy w trakcie wykonywania pracy

To może być praca zawodowa lub czynności wykonywane w domu. Chodzi o ciężką pracę, w której twoje kolano narażone jest na duże obciążenia lub ryzyko upadków, co zwiększa ryzyko urazu. To nierzadko wystarczy by niebezpiecznie naciągnąć więzadła krzyżowe i doprowadzić do ich częściowego lub całkowitego zerwania. Jeśli towarzyszą temu wspomniane wyżej objawy, nie powinieneś zwlekać z wizytą u lekarza.

Niezależnie, czy objawy i przyczyny wstępnie wskazują na naciągnięcie, czy też zerwanie więzadła krzyżowego w kolanie, warto skonsultować to z lekarzem. Po zastosowaniu domowych sposób na tego typu urazy i odciążeniu nogi, ostatecznie to lekarz powinien ocenić stopień uszkodzenia. Ma do tego specjalne techniki i narzędzia, które pozwolą na postawienie właściwej diagnozy i wdrożenie odpowiedniego leczenia.