Kolano skoczka — czym jest i jak je leczyć

Ból kolana może wskazywać na wiele różnych schorzeń. Nie wszystkie są groźne, ale zlekceważone mogą doprowadzić do poważnych zmian w obrębie stawu kolanowego. To zaś może się skończyć unieruchomieniem i utratą sprawności.
Jednym ze schorzeń, którego doświadczają nie tylko sportowcy, ale też osoby prowadzący mniej aktywny tryb życia, jest kolano skoczka. Co dokładnie kryje się pod tym pojęciem, co może być przyczyną dolegliwości i na czym polega leczenie?

Czym jest kolano skoczka?

Kolano skoczka jest kontuzją, która dotyczy przedniej strony kolana, a dokładnie więzadła rzepki. Jest to struktura, która przenosi obciążenia podczas prostowania nogi w kolanie. Kolano skoczka to zapalenie tego więzadła.

Stan zapalny więzadła rzepki to nic innego jak zmiany przeciążeniowe i degeneracyjne. Może do nich dojść zarówno podczas uprawiania sportu, jak i normalnego funkcjonowania przy mniej aktywnym życiu. Cykliczne przeciążenia skutkują mikrourazami, z których powstają blizny. To zaś ostatecznie prowadzi do degeneracji zmian zwyrodnieniowych tego więzadła. Traci ono swoje właściwości i zaburza funkcję kolana.

Jaka grupa osób narażona jest najbardziej na kolano skoczka?

Kolano skoczka dotyczy głównie sportowców. Szczególnie narażeni są zawodnicy uprawiający dyscypliny, w których uderza się nogą, czyli piłkarze nożni. Drugą grupą są zawodnicy sportów skocznych, czyli siatkówki i koszykówki. W przypadku tej grupy uraz związany jest głównie z przeciążaniem więzadeł.

Niestety, nie tylko zawodowi sportowcy należą do grupy osób szczególnie narażonych na kolano skoczka. Również sportowcy amatorzy oraz osoby, które ze sportem nie mają nic wspólnego. Choć w przypadku tej drugiej grupy, ilość przypadków jest dużo mniejsza. Kolano skoczka w ich przypadku to zwykle zaburzenia funkcji mięśni w obrębie stawu kolanowego, co w ostateczności prowadzi do degeneracji tego więzadła.

Jak rozpoznać, czy ból kolana to właśnie kolano skoczka?

W przypadku kolana skoczka ból pojawia się z przodu kolana i ma najczęściej charakter kłujący. U osób, które nie uprawiają sportu, ten ból najczęściej pojawia się podczas schodzenia ze schodów. Natomiast u sportowca można wyróżnić 4 stopnie dolegliwości, którymi charakteryzuje się to zapalenie. To ból, który się pojawia:

• po wysiłku, ale po chwili znika,
  • podczas rozgrzewki, w trakcie samej aktywności nie występuje, tylko znowu po aktywności,
  • w trakcie rozgrzewki, całego treningu i bezpośrednio po nim,
  • przy naderwaniu bądź zerwaniu tego więzadła całkowicie.

Niestety, nawet tak dokładne określenie objawów nie daje pewności, czy jedyną przyczyną bólu jest właśnie kolano skoczka. Wynika to z faktu, iż kolano w tej okolicy ma wiele struktur, które mogą powodować podobny ból. Dlatego wymagana jest tu odpowiednia diagnoza lekarza ortopedy. Zwykle opiera on ją na wynikach badań manualnych, wspieranych niekiedy przez badania obrazowe, czyli USG i rezonans magnetyczny. Jest to dość kluczowe dla osiągnięcia pełnego sukcesu, który zależy od wdrożenia dobrze dobranego leczenia.

Na czym polega leczenie kolana skoczka?

Pierwszy etap leczenia opiera się przede wszystkim na fizjoterapii. Może ona obejmować terapię manualną oraz ćwiczenia wzmacniające i rozciągające. Można również wdrożyć terapię falą uderzeniową, która jest bardzo skuteczna przy kolanie skoczka oraz zabiegi fizykalne, czyli krioterapię.

Kolejnym etapem w procesie leczenia jest ostrzyknięcie osoczem bogatopłytkowym PRP, co znacznie przyspiesza proces gojenia. Natomiast ostatecznością w procesie leczenia kolana skoczka jest zabieg operacyjny więzadła.
Warto wiedzieć, że zarówno ostrzyknięcie osoczem bogatopłytkowym PRP, jak i zabieg operacyjny nie zastępują fizjoterapii. To dodatkowe procedury, które mają doprowadzić do końcowego sukcesu. Natomiast podstawą leczenia jest rehabilitacja.

Mecz siatkówki

Czy wskazane jest stosowanie opasek lub stabilizatorów w przypadku kolana skoczka?

Na rynku istnieje mnóstwo sprzętu zaopatrzenia ortopedycznego, który w opinii wielu pomaga w takich schorzeniach. Są to różnego rodzaju opaski bądź stabilizatory. Jednak bardzo często osoby, które kupują takie zaopatrzenie, nie uzyskują takiego rezultatu, jaki by chcieli.
Potwierdza to jedynie opinię fizjoterapeutów, którzy nie radzą używać tego rodzaju sprzętu. Zgodnie z ich doświadczeniem, dość często psuje on bowiem sam proces gojenia zmian wynikających ze stanu zapalnego więzadła rzepki.

Opaski dość mocno ściskają więzadło rzepki, co powoduje pewne niedokrwienie w tej okolicy. Tym samym proces gojenia się wydłuża.
Co do stabilizatorów kolana, to bardzo często nadużywanie ich powoduje zanik mięśni w obrębie stawu kolanowego. Stabilizacja kolana jest pogorszona, a tak naprawdę kluczowe jest, aby te mięśnie stabilizujące wzmacniać, a nie osłabiać podczas procesu gojenia.

Czy można uchronić się przed kolanem skoczka?

Sportowcy amatorzy, jeśli chcą uniknąć lub zmniejszyć ryzyko pojawienia się u nich kolana skoczka podczas uprawiania sportu, powinni skorzystać z porady specjalisty. Sprawdzi on, czy ćwiczenia, które wykonują, są dla nich odpowiednie i tym samym nie wyrządzają im krzywdy.

Natomiast w momencie, kiedy pojawią się pierwsze dolegliwości bólowe przodokolana, należy sprawę obserwować i nie lekceważyć objawów. Nie należy też tego próbować rozbiegać, co może doprowadzić do procesu przewlekłego. Wizyta u ortopedy to w takich przypadku najlepsza decyzja, która może uchronić przed rozwojem stanu zapalnego w kolanie.