Bunionette — czym jest i jak uwolnić się od tego schorzenia stopy

Bunionette potrafi skutecznie utrudnić chodzenie i to nie tylko w butach na wysokim obcasie, ale też w tych dobrze dopasowanych. Nasila się wówczas ból i zmusza do jak najszybszego zdjęcia obuwia, co przynosi pewną ulgę.
Co może być przyczyną bunionette, kiedy zgłosić się do lekarza i na czym polega leczenie tego schorzenia stopy?

Czym jest bunionette?

Deformacja typu bunionette, zwana dawniej kostką krawca, dotyczy piątej kości śródstopia. Obecna nazwa pochodzi z języka francuskiego i znaczy dosłownie „mały bunion”, czyli haluks małego palca.
Schorzenie to polega na powstaniu wyniosłości kostnej po zewnętrznej stronie stopy, w obrębie piątej kości śródstopia, a dokładnie w obrębie jej głowy.

3 typy deformacji

Deformacja ta może objawiać się na trzy różne sposoby, czyli:

1. Poszerzony kąt pomiędzy czwartą a piątką kością śródstopia — stopa jest szeroka i zauważalne jest płaskostopie poprzeczne.
  2. Zmieniony kształt samej piątej kości śródstopia — jest zagięta na zewnątrz, przez co przypomina banana, a jej głowa odstaje bocznie, przez co napiera na tkanki miękkie boku stopy.
  3. Nadmierna głowa piątej kości śródstopia — wyraźnie widoczna jest w wąskiej stopie i przybiera formę uwypuklenia bocznej okolicy piątej kości śródstopia.

Co może być przyczyną bunionette?

Bunionette jest wadą wrodzoną i jako taka daje o sobie znać wraz z upływem czasu. Sprzyja jej aktywny tryb życia, rodzaj pracy, dobrze dopasowane obuwie, szczególnie to na wysokich obcasach i z wąskimi noskami.
Zdarza się też, że pojawia się w następstwie innych schorzeń. Jednym z nich jest paluch koślawy.
Stopa jest wówczas szersza w wymiarze poprzecznym, co dodatkowo zwiększa i tak już nietypowo większy kształt, spowodowany kością piątą śródstopia. Tym samym przeszkadza w noszeniu klasycznego i zwartego obuwia, z czasem powodując dyskomfort i ból.

Bunionette dotyka też osoby, u których rozwinęła się deformacja stopy w postaci palucha sztywnego oraz u tych, którzy doznali złamania w tym obszarze.

Mężczyzna w roboczych butach

Jakie są najczęstsze objawy bunionette?

Głównym objawem, który powinien skłonić cię do wizyty u ortopedy, jest poszerzony obrys głowy piątej kości śródstopia. Chodzi o pewnego rodzaju nienaturalne uwypuklenie po zewnętrznej stronie stopy.
Schorzenie to objawia się dolegliwościami bólowymi w obrębie głowy tej kości, które wraz z chodzeniem i obciążaniem stopy, doprowadzają do zapalenia kaletki maziowej w obrębie głowy piątej kości śródstopia.
Bunionette możesz odczuwać głównie jako ból i dyskomfort z boku przodostopia (od strony małego palca), czemu może towarzyszyć miejscowa hiperkeratoza (stan nadmiernie zrogowaciałej skóry, odciski) z powodu ucisku i ocierania przez zbyt wąski czubek buta. Często dochodzi do zapalenia kaletki maziowej znajdującej się w tej okolicy, co predysponuje do pojawienia się obrzęku i zwiększenia stopnia tkliwości.

Kiedy powinieneś udać się do specjalisty?

Tym, co powinno skłonić się do wizyty u lekarza, jest sytuacja, w której wspomniane dolegliwości nie ustępują mimo zmiany obuwia czy rodzaju aktywności. Jak zapewne dobrze wiesz, nie zawsze jest to możliwe ze względu na charakter pracy. Możesz być zobligowany do noszenia przez cały dzień obuwia roboczego, czy na wysokim obcasie, które szczególnie uwiera tę okolicę stopy.
Choć obuwie robocze chroni stopę przed urazem, to nie zapewnia komfortu w czasie chodzenia.

Jak się przygotować do wizyty?

W celu dokładnego zdiagnozowania deformacji będziesz musiał wykonać zdjęcie rentgenowskie na stojąco, w projekcji bocznej. Stopa musi być obciążona, podparta, gdyż dopiero wtedy lekarz może ocenić, jaka jest odległość między piątą a czwartą kością śródstopia oraz w jakiej pozycji to wszystko się znajduje.
Jeśli lekarz uzna to za wskazane, wykona też badanie USG. Pomoże mu to potwierdzić zapalenie kaletki mazi stawowej lub zapalenie ścięgna zginacza palca piątego. Podstawowym badaniem w przypadku bunionette jest badanie RTG w dwóch projekcjach na stojąco.

Jakiego rodzaju leczenie stosuje się w przypadku bunionette?

W pierwszej kolejności lekarz stosuje leczenie zachowawcze. Polega ono na zmianie wszystkich czynników, które doprowadziły do deformacji lub ich zaprzestaniu. Mowa tu o obuwiu, aktywności zawodowej, czy wybranej dyscyplinie sportowej.
Lekarz może też na próbę podać sterydowy lek przeciwzapalny w okolicę zmiany zapalnej kaletki maziowej. Jeżeli jednak ten proces chorobowy nawraca i mimo upływu czasu oraz modyfikacji przyczyn nic nie zmienia się na lepsze, niezbędna może okazać się operacja.

Leczenie zachowawcze niekiedy koliduje ze stylem życia osobistego i zawodowego. W praktyce oznacza to, że nie możesz lub nie chcesz nic zmieniać. Wówczas lekarz może zaproponować ci leczenie operacyjne.
Jeżeli na podstawie badań potwierdzi on nieprawidłową budowę piątej kości śródstopia, czyli że odległość między czwartą a piątą kością śródstopia jest poszerzona, zbyt duża, jest on w stanie wykonać korekcję. Polega ona na:

• przycięciu piątej kości śródstopia wzdłuż długiej osi,
  • przesunięciu na właściwą pozycję,
  • usunięciu tej wyniosłości w obrębie piątej kości śródstopia,
  • zespoleniu śrubą.

Po takim zabiegu, po wygojeniu możesz wrócić do normalnych aktywności i noszenia ulubionego obuwia bądź obuwia roboczego, bez konieczności znoszenia dolegliwości bólowych.

Jak wygląda postępowanie pooperacyjne?

W klinice najprawdopodobniej spędzisz jedną dobę. Przez 5-6 tygodni powinieneś poruszać się w bucie pooperacyjnym, by oszczędzać operowaną stopę. Tym samym stworzysz odpowiednie warunki do pełnego wygojenia się.
Po tym okresie możesz wrócić do noszenia komfortowego obuwia. Międzyczasie rozpoczniesz też fizykoterapię oraz rehabilitację.

Dobra wiadomość jest taka, że po mniej więcej trzech miesiącach, gdy ustąpi obrzęk operowanej okolicy, możesz wrócić do wcześniejszych aktywności życiowych i zawodowych, uprawianego sportu i butów na wysokim obcasie.
Dlatego nie warto cierpieć i zwlekać z wizytą. Zabieg operacyjny może bowiem rozwiązać twój problem, uwolnić od bólu i przywrócić pełną sprawność w chorej stopie.