rejestracja@cmdobra.pl

Slider

Hallux valgus, czyli deformacja stawu śródstopno-paliczkowego u podstawy dużego palca, to znany wielu kobietom, choć nie tylko im, haluks. Dolegliwość ta, nie tylko burzy wygląd estetyczny stopy, ale też boli i utrudnia normalne funkcjonowanie.

Haluksy nie pojawiają się z dnia na dzień, dlatego jeśli dbasz o swoje stopy, z pewnością zauważysz niepokojące zmiany w ich wyglądzie. Twój niepokój powinien wzbudzić widok palucha, znacznie przechylającego się w stronę pozostałych. Dodatkowym elementem wskazującym na rozwój haluksa jest nienaturalnie wystający staw u podstawy palucha, którego też trudno nie zauważyć.
Jakie są tego przyczyny i co możesz zrobić, gdy haluksy pojawią się na twoich stopach?

Haluksy – skąd się biorą i po czym je poznać?

Niektórzy twierdzą, że to buty z wąskimi noskami, są główną przyczyną pojawienia się haluksów. Sprzyja im również wysoki obcas, który powoduje przeniesienie ciężaru ciała do przodu i jeszcze mocniejsze wciskanie palców w przód buta. Owszem, nie jest to bez znaczenia, o czym świadczy fakt, że na 10 osób cierpiących na haluksy, 9 to kobiety. Gdy jednak przyjrzysz się innym teoriom na temat przyczyn pojawienia się tej dolegliwości, nie jest to już takie oczywiste.

Jakie są przyczyny pojawienia się haluksów?

Do czynników sprzyjających pojawieniu się haluksów, należą między innymi:

• specyficzny, egipski typ stopy,
  • predyspozycje genetyczne,
  • luźne stawy i ścięgna w stopie,
  • płaskostopie podłużne,
  • urazy stopy w postaci złamania, zwichnięcia lub uszkodzenia nerwu,
  • deformacje obecne przy urodzeniu,
  • amputacja drugiego palca,
  • hypermobilność pierwszej kości śródstopia.

Czynniki sprzyjające haluksom

W sytuacji, gdy masz predyspozycje do haluksów lub ich początki, niektóre czynniki mogą zwiększyć ryzyko ich pojawienia się i rozwoju. Należą do nich:

• buty, których przód jest zbyt ciasny, wąski i spiczasty,
  • wysokie obcasy w butach,
  • reumatoidalne zapalenie stawów,
  • wykonywanie większości prac w pozycji stojącej,
  • tańczenie w balecie.

Objawy haluksów

Do najczęstszych objawów, które pomogą ci wstępnie zdiagnozować haluksy, należą:

• duży palec skierowany jest w stronę pozostałych,
  • twarde guzki po bokach stóp, przy dużych palcach,
  • zaczerwieniona, twarda lub opuchnięta skóra po stronie palucha,
  • nienaturalnie gruba skóra na spodniej stronie dużego palca,
  • modzele na drugim palcu,
  • coraz większe trudności w poruszaniu dużym palcem,
  • ból stopy (pojawiający się, znikający lub utrzymujący się).

Haluksy – skuteczne leczenie

Choć w początkowym stadium, gdy nie bolą i nie utrudniają codziennego funkcjonowania, haluksy mogą wydawać się nieszkodliwe, nie lekceważ ich. Umów się na konsultację ortopedyczną, by lekarz mógł obejrzeć twoją stopę i zastosować odpowiednie metody zapobiegania dalszemu ich rozwojowi.

Wygodne kobiece buty - pomoc w leczeniu haluksów

Domowe sposoby radzenia sobie z haluksami

We wczesnym etapie leczenia, możesz stosować proste i jednocześnie skuteczne metody złagodzenia bólu i zmniejszenia dyskomfortu.

Oto co możesz zrobić i czego używać:

• przede wszystkim zmień obuwie na wygodne, z niskim obcasem i miękką podeszwą,
  • jeśli zdarzy się, że bez szpilek się nie obejdzie, możesz użyć poduszek ochronnych pod przodostopie lub pelot, czyli żelowych poduszek w kształcie kropli,
  • dobrym pomysłem są też plastry lub żelowe osłony na haluksy, które ochronią bolące miejsce,
  • stosuj kliny międzypalcowe i separatory,
  • zaopatrz się w silikonowe wkładki metatarsalne, które pomogą podnieść nieco sklepienie stopy, dzięki czemu, skorygowane zostanie ustawienie koślawego palucha,
  • szynę Hallufix, możesz używać zarówno w ramach profilaktyki, jak i w leczeniu haluksów w ich początkowej fazie,
  • jeśli cierpisz na nadwagę, znajdź sposób, by schudnąć i zmniejszyć przez to obciążenie stopy,
  • unikaj czynności, które wymagają długiego stania,
  • na dzień i na noc, stosuj aparaty korekcyjne, które pomogą ci zmniejszyć ból i zahamować postępującą deformację,
  • możesz też użyć żelowej opaski na haluksy, która ochroni paluch przed otarciami i utrzyma go w prawidłowej pozycji.

Operacyjne leczenie haluksów

Zdarza się, że leczenie nieoperacyjne nie przynosi spodziewanych rezultatów i twój haluks coraz bardziej przeszkadza ci w codziennych czynnościach, wywołując przy tym, coraz większy ból. Wówczas, należy rozważyć opcję pomocy chirurgicznej, o czym możesz zdecydować po rozmowie z chirurgiem stopy i kostki.
Podczas zabiegu, możliwe jest usunięcie guza kostnego, korekta zmian w tkankach miękkich oraz korekta zmian w strukturze kostnej stopy. Wszystko po to, by zmniejszyć ból i powstałe zniekształcenie.
Przed operacją, chirurg wykona zdjęcie rentgenowskie, dzięki któremu będzie mógł ocenić, czy ma do czynienia z łagodnym, umiarkowanym, czy też ciężkim stopniem deformacji. Przy wyborze metody, nie bez znaczenia jest też twój wiek, stan zdrowia, siła kości i tkanki łącznej oraz poziom aktywności.
Rekonwalescencja po operacji, w dużym stopniu zależy od rodzaju i poziomu zaawansowania zabiegu.

Tagi: , , , ,