rejestracja
Slide 1

Blog

Chroniczny ból stopy podczas chodzenia, a niekiedy również w spoczynku może być objawem postępującej ostrogi piętowej. Jest to dyskomfort dla pacjenta, który może prowadzić do przyjmowania nienaturalnych pozycji podczas przemieszczania się, wypracowując dla siebie nowy wzorzec chodu. Ostroga piętowa i przyczyny – skąd się bierze?

ostroga piętowa

Czym jest ostroga piętowa?

Ostroga piętowa to potoczne określenie narośli kostnej w okolicy guza piętowego kości piętowej. To zwyrodnienie prowadzi do zapalenia rozcięgna podeszwowego, które jest przyczyną dolegliwości bólowych. Samo zwapnienie, nazywane ostrogą, nie jest powodem bólu stopy, na który skarżą się pacjenci. Ból ten może mieć charakter punktowy bądź pulsujący. Pokonywanie długich dystansów może nasilać objawy i natężenie dolegliwości bólowych, które promieniują na całą powierzchnię stopy. W takiej sytuacji nawet prosta czynność, jak założenie butów, może sprawiać problem.

Pacjenci często bagatelizują problem i próbują przyzwyczaić się do nowego wzorca chodu, czyli niepoprawnego mechanizmu i postawy, która w ich odczuciu zmniejsza dolegliwości bólowe. W efekcie takie zachowania mogą prowadzić do zwiększonego ryzyka kontuzji również w obrębie innych stawów kończyny dolnej.

Ostroga piętowa – przyczyny

Przyczyny powstawania ostrogi piętowej mogą być różne. To zwyrodnienie jest często następstwem urazów, a nawet mikrourazów w obrębie stopy. Najczęściej powstają w wyniku:

– przeciążenia stopy w wyniku nadmiernego wysiłku fizycznego,

– braku odpowiedniej rozgrzewki przed aktywnością fizyczną,

– zbyt długiej pracy w pozycji stojącej,

– przeciążenia stopy spowodowanego otyłością lub nadwagą,

– nieleczonych urazów stopy lub kostki, które sprawiają, że przyjmujesz nienaturalną pozycję,

– nieodpowiedniego obuwia, zwłaszcza podczas pokonywania długich dystansów spacerując lub biegając.

W zależności od działający czynników ostroga piętowa może występować jedno- bądź obustronnie. Z ostrogą piętową zmagają się zarówno mężczyźni, jak i kobiety. Jednak panie poniżej 50 roku życia cierpią na tę przypadłość prawie dwa razy częściej, co może wynikać z noszenia obuwia na wysokim obcasie.

ostroga piętowa jak ją leczyć

Jak leczyć ostrogę piętową?

Ostrogę piętową można leczyć operacyjnie, jednak jest to wskazane w sytuacjach, gdy nieinwazyjne metody nie przynoszą pożądanych efektów. W wielu przypadkach bardzo korzystnym działaniem w leczeniu ostrogi piętowej cechują się zabiegi fizjoterapeutyczne. Do najbardziej rekomendowanych należy zabieg z użyciem fali uderzeniowej, który pozwala rozbić złogi łącznotkankowe oraz stymuluje przebudowę rozcięgna. Zmniejszenie stanu zapalnego łagodzi dolegliwości bólowe w obrębie stopy. Jest to bezpieczna i nieinwazyjna metoda, jednak może okazać się bolesna dla pacjentów o niskim progu bólu. Do pełnego wyleczenia ostrogi piętowej potrzeba ok. 7 zabiegów, a pacjenci dostrzegają efekty już po 3 razie.

Do pozostałych zabiegów stosowanych w leczeniu ostrogi piętowej należy:

– laser.

– ultradźwięki.

– krioterapia.

– kinezyterapia.

– terapia manualna.

Leczenie ostrogi piętowej przynosi bardzo dobre efekty w połączeniu ze zmianą nawyków, dobraniem odpowiedniego obuwia oraz stosowaniem wkładek ortopedycznych. Te dwa elementy są również kluczowe w profilaktyce i zapobieganiu powstawania ostrogi piętowej oraz innych dolegliwości stóp.

Tagi: , , , ,