rejestracja
Slide 1

Blog

Tematem dzisiejszego odcinka jest powszechnie występujące schorzenie w stopie, a mianowicie palec młotkowaty. Wyjaśnimy co to jest, kiedy powstaje, kiedy udać się do specjalisty oraz jak takich pacjentów leczyć. Opowie nam o tym dr Paweł Bąk, który jest w naszej klinice specjalistą od leczenia stopy.

dr Piotr Kominiak: Co to jest palec młotkowaty?
dr Paweł Bąk: Palec młotkowaty to schorzenie, które dotyczy małych palców u stopy, czyli wszystkich poza paluchem. Jest to zgięcie palca w stawie paliczkowym bliższym, czasami międzypaliczkowym dalszym, a bywa też, że w obu stawach równocześnie. To schorzenie, które z upływem czasu doprowadza do utrwalonego przykurczu w tych stawach.

P.K. U kogo dochodzi do tego typu zmiany?
P.B. Palec młotkowaty rozwija się u osób dorosłych. Bywa też tak, że jest schorzeniem wrodzonym. Zazwyczaj jest to przyczyna wieloczynnikowa.
Może to być między innymi źle dopasowane obuwie. Zbyt ciasne obuwie powoduje powstanie ogromnego ciśnienia w przedniej części stopy. Palec jest wówczas zgięty i wymuszona pozycja uszkadza więzadła oraz mięśnie, doprowadzając do powstania zapalenia i tworzenia przykurczu. Również schorzenia towarzyszące, takie jak paluch koślawy i Bunionette zwiększają ciśnienie w obuwiu danej stopy.
Palec młotkowaty występuje też w schorzeniach neurologicznych i spastyczności różnego pochodzenia. Choroby ogólnoustrojowe, takie jak dna moczanowa, czy też reumatoidalne zapalenie stawów również przyczyniają się do powstania palca młotkowatego.
Inną przyczyną, którą mogę tu wymienić jest działanie neutrogenne, czy też pourazowe.

P.K. A jakie są objawy? Co pacjent odczuwa? Co powinno pacjenta zaniepokoić?
P.B. Głównym objawem jest ból, zaczerwienienie i odciski w stawie, który jest przykurczany. Dochodzi wówczas do ocierania i drażnienia o obuwie.

P.K. Rozumiem, że w takiej sytuacji pacjent nie jest w stanie wyprostować tego palca. Czy tak?
P.B. Tak, po pewnym czasie ten ruch jest ograniczony.

P.K. A czy możemy w jakiś sposób zapobiegać powstaniu palca młotkowatego?
P.B. Oczywiście, możemy to robić na wiele sposobów. W tym celu powinno się dobierać odpowiednio duże i szerokie obuwie z dostateczną ilością miejsca na palce. Równie ważne jest wykonywanie korekcji towarzyszących deformacji, takich jak paluch koślawy czy też Buniontette, zwanej deformacją Taylora.

Leczenie

P.K. A kiedy pacjent powinien udać się na konsultację, czyli co powinno pacjenta zaniepokoić i skłonić go do wizyty?
P.B. Zazwyczaj palec młotkowaty, tak zwany korektywny, nie wymaga leczenia operacyjnego i nie stanowi przyczyny dolegliwości bólowych u pacjentów. Natomiast wraz z upływem czasu, tego rodzaju przykurcz przechodzi w utrwalony. Wówczas, jeśli nie dana osoba nie zapewni sobie odpowiednio dobranego obuwia, może to doprowadzić do pojawienia się dolegliwości bólowych. Tym samym, powinno ją to skłonić do spotkania ze specjalistą.

P.K. Czyli rozumiem, że pierwszym etapem jest leczenie zachowawcze?
P.B. Tak.

P.K. A na czym ono polega?
P.B. Przede wszystkim trzeba zrezygnować z noszenia obuwia na wysokim obcasie, dobierać obuwie z szerokim, dużym przodostopiem i odpowiednią ilością miejsca na palce. Należy też dobierać odpowiednie wkładki silikonowe, zabezpieczające palec przed pocieraniem o obuwie.

P.K Czy pacjent, który zaobserwował u siebie tego typu objawy, powinien w jakikolwiek sposób przygotować się do wizyty?
P.B. Standardowo posługujemy się zdjęciami rentgenowskimi w dwóch projekcjach wykonanych na stojąco oraz w projekcji skośnej.

P.K. Dobrze. Mamy już pacjenta, u którego zdiagnozowano palec młotkowaty i okazało się, że ma takie dolegliwości, które kwalifikują go do leczenia operacyjnego. Na czym polega taka operacja?
P.B. Możemy wykorzystać dwa rodzaje operacji. W przypadku palca młotkowatego korektywnego zabieg polega na uwolnieniu, przecięciu i wydłużeniu ścięgien, co pozwala nam na wyprostowanie palca i ustawienie go w prawidłowej pozycji. Z kolei w przypadku utrwalonego przykurczu, musimy wykorzystać metodę polegającą na usztywnieniu zajętego stawu, w wyprostowanej, fizjologicznej pozycji.

P.K Na czym ten zabieg polega?
P.B. Zabieg artrodezy polega na wyłączeniu z ruchu zajętego stawu. Wycinany jest wówczas staw i stabilizowany drutem.

P.K. Co pacjent zyskuje na tym usztywnienie palca?
P.B. Teraz ma prosty palec i tym samym nie ma konfliktu z obuwiem, dzięki czemu może bezboleśnie się przemieszczać.

Postępowanie pooperacyjne

P.K. Jak wygląda postępowanie pooperacyjne po takim zabiegu?
P.B. Postępowanie polega na oszczędzaniu kończyny przez 6-8 tygodni, do czasu zagojenia rany i uzyskania zrostu kostnego w operowanym palcu.

P.K. Mówiłeś, że stabilizujesz usztywniony palec drutem. Czy ten drut kiedykolwiek usuwasz?
P.B. Drut usuwam po ok. 5-6 tygodniach podczas jednej z kontroli. Usunięcie drutu jest bezbolesne i nie wymaga znieczulenia.

P.K. Czyli, nie musimy pacjenta przyjmować do szpitala i leczyć go w ramach sali operacyjnej?
P.B. Nie, absolutnie nie.

P.K. Wynika z tego, że pacjentów z palcem młotkowanym warto leczy operacyjnie. Czy tak?
P.B. Tak, podkreślę tylko, że zazwyczaj palec młotkowaty towarzyszy innym zniekształceniom w obrębie przodostopia. Bywa tak, że pacjentki zgłaszają się z powodu dolegliwości bólowych palca drugiego, czy też palca trzeciego, tzw. młotkowatego, natomiast nie zwracają uwagi na to, że mają palucha koślawego, czy też inne schodzenia w obrębie przodostopia. Dlatego odpowiednie leczenie to kompleksowe leczenie. Taka pacjentka, wymaga obowiązkowo:

• korekcji palucha koślawego, jeżeli towarzyszy,
  • korekcji palca młotkowatego, czy to drugiego, czy trzeciego, czy obu jeżeli takie występują,
  • czy też deformacji Taylora, jeżeli takie schorzenie u takiej pacjentki występuję.

P.K. Dziękuję za uwagę.
P.B. Dziękuję.