Przyczyny przeskakującego biodra

Słyszalne, a nawet wyczuwalne dotykiem przeskakiwanie w biodrze podczas ruchu jest z reguły niebolesnym, ale nieprzyjemnym odczuciem.  Jakie są przyczyny przeskakującego biodra?

Czym jest trzaskające biodro?

Przeskakujące biodro, nazywane także inaczej trzaskającym, wbrew pozorom nie jest związane z nieprawidłowym przemieszczaniem się głowy kości udowej w panewce stawowej. Właśnie dlatego jest to nazywane objawem pozastawowym. Uczucie przeskakiwania wynika z przesuwania się napiętego mięśnia lub ścięgna po wystających elementach kości udowej. Dokładniej rzecz ujmując, kolizja tkanek miękkich z elementami kostnymi może dotyczyć takich struktur, jak:

– pasmo biodrowo-piszczelowe z krętarzem większym kości udowej,

– ścięgno mięśnia biodrowo-piszczelowego z głową kości udowej lub wyniosłością biodrowo-łonową.

Ten charakterystyczny dźwięk pojawia się najczęściej w sytuacjach odwodzenia kończyny dolnej do boku lub jej przywodzenia podczas zgięcia w biodrze. Zespół trzaskającego biodra może występować zarówno podczas zginania, jak i prostowania kończyny. Jakie są przyczyny trzaskającego biodra?

przeskakujące biodro przyczyny

Przyczyny przeskakującego biodra

Do najczęstszych przyczyn przeskakującego biodra należy:

– uraz lub przeciążenie stawu biodrowego, najczęściej związane ze sportami, takimi jak bieganie (zwłaszcza długodystansowe) lub taniec,

– wrodzone lub nabyte wady postawy (m.in. skrzywione kolana, przodopochylenie miednicy, przykurcz zgięciowy stawu biodrowego),

– choroby zwyrodnieniowe stawów,

– stany zapalne ścięgien,

– asymetria kończyn dolnych,

– przebyte operacje kończyny dolnej,

– siedzący tryb życia.

Za występowanie zespołu przeskakującego biodra odpowiada brak zrównoważonej siły mięśniowej podczas poruszania stawem biodrowym. To z kolei wiąże się z wykształceniem niewłaściwej biomechaniki ruchowej, co może prowadzić m.in. do zbytniego napięcia pasma biodrowo-piszczelowego. Objawy, które towarzyszą tej dolegliwości w stawie biodrowym to tarcie

• przeskakiwanie,
  • słyszalne strzelanie,
  • ból,
  • dyskomfort.

Nadmierne wymuszanie przeskakiwania stawu biodrowego może skutkować powstaniem stanu zapalnego, który przejawia się dolegliwościami bólowymi i może utrudniać poruszanie się.

przeskakujące biodro jak je leczyć?

Leczenie przeskakującego biodra

Jest to powszechne schorzenie i chociaż w większości przypadków nie towarzyszą mu dolegliwości bólowe, to nie należy go lekceważyć. Chociaż przyczyny przeskakującego biodra mogą być różne, to z reguły leczenie jest podobne i ma na celu zmniejszenie napięcia tkanek w obrębie stawu biodrowego. Jednym z pierwszych etapów jest korekcja postawy ciała. Przyjmowanie prawidłowej pozycji pozwoli zmniejszyć nieprawidłowe obciążenie stawu biodrowego. Z kolei zwiększone napięcie tkanek można zredukować, stosując zabiegi rehabilitacyjne, jak:

– kinesiotaping,

– pole magnetyczne,

– laser,

– ultradźwięki,

– krioterapia.

Jeśli metody zachowawcze nie przyniosą pożądanych efektów, a objawy przeskakującego biodra nie ustąpią – lekarz może zaproponować leczenie chirurgiczne. Nawet jeśli początkowo przeskakiwaniu biodra nie towarzyszą dolegliwości bólowe, nie powinniśmy lekceważyć tego zjawiska.