Iniekcje sterydowe, tzw blokady a ból barku.

Co to jest iniekcja sterydowa, czyli tzw blokada?

Iniekcja sterydowa (blokada) jest to zastrzyk wykonany z niewielkiej ilości sterydu najogólniej mówiąc do barku celem zniesienia bólu.

Tak jak już pisałem w poprzednim artykule, przyczyn dolegliwości bólowych stawu barkowego może być wiele, co powoduje, że przed podjęciem leczenia, powinniśmy najpierw postawić diagnozę, czyli poznać powód powstawania bólu. Niestety dość często się zdarza, że pacjenci mają wykonywane iniekcje sterydowe do stawu barkowego przed postawieniem diagnozy. I co gorsza mają te iniekcje powtarzane, jak ból wraca, nawet kilkukrotnie.

Czy to znaczy, że w ogóle nie powinniśmy wykonywać iniekcji sterydowych w przypadku bólów stawu barkowego?

Oczywiście, że nie, jest to dobra i czasami bardzo pomocna metoda zwalczania bólu ale musimy ją stosować z rozwagą! Stosowana nierozsądnie może spowodować duże zniszczenie w stawie i uniemożliwić wykonanie operacji naprawczej uszkodzonych struktur.

Dlaczego ból po iniekcji sterydowej ustępuje?

Steryd podany miejscowo do barku działa przede wszystkim przeciwzapalnie a właśnie stan zapalny jest odpowiedzialny za ból. Ok, to w takim razie skąd ten stan zapalny? I to właśnie jest pytanie, na które powinniśmy sobie odpowiedzieć przed rozpoczęciem leczenia! Iniekcja sterydowa znosi objawy naszego schorzenia ale nie usuwa przyczyny i dlatego tak często ból po blokadzie powraca.

To w takim razie, jakiemu pacjentowi można wykonać iniekcję sterydową, powszechnie zwaną blokadą?

Jest kilka wskazań:

• bardzo silne dolegliwości bólowe, z powodu których pacjent nie śpi,
  • z powodu bólu, pacjenta nie możemy zbadać,
  • pacjentowi, który z powodu bólu nie jest w stanie wykonać diagnostyki obrazowej,
  • pacjentowi w bardzo zaawansowanym wieku, ze schorzeniami internistycznym wykluczającymi możliwość leczenia przyczynowego,
  • czasami pacjentowi w trakcie rehabilitacji, w sytuacji, gdy stan zapalny powoduje tak duże dolegliwości bólowe, że nie możemy kontynuować rehabilitacji.

Nasuwa się koleje pytanie zadawane mi często przez moich pacjentów.

Dlaczego po iniekcji sterydowej ból nie ustąpił?

To zdarza się najczęściej w sytuacji, gdy steryd podamy w niewłaściwe miejsce. To znaczy w miejsce gdzie nie ma stanu zapalnego powodującego ból lub gdy przyczyna bólu barku jest inna niż stan zapalny.

Podsumowanie:

• iniekcje sterydowe (blokady) działają objawowo, nie usuwają przyczyny bólu,
  • przed rozpoczęciem leczenia powinniśmy znaleźć przyczynę bólu, czyli postawić diagnozę, wtedy mamy szansę zadziałać przyczynowo a nie objawowo,
  • w pewnych sytuacjach iniekcje sterydowe są dobrym rozwiązaniem ale należy je stosować z rozsądkiem i w ograniczonym zakresie, poza małymi wyjątkami nie mogą być stosowane jak główna metoda leczenia.