Dwa dni po operacji biodra – czy można już normalnie funkcjonować?

Staw biodrowy należy do kluczowych w ciele człowieka. Gdy pojawia się ból i dochodzi do ograniczenia ruchomości w tym miejscu, twoje codzienne funkcjonowanie z każdym dniem będzie coraz trudniejsze. Jeśli w porę nie zgłosisz się do ortopedy, możesz mieć problem z poruszaniem się i zadbaniem o swoje podstawowe potrzeby. Jednym ze sposobów na powrót do normalności jest zabieg operacyjny, który pomógł już wielu osobom w różnym wieku.
Jak wygląda życie kilka dni po endoprotezie biodra i czy w związku z operacją, masz się czego obawiać?

Kiedy warto skorzystać z zabiegu endoprotezoplastyki stawu biodrowego?

Ból w stawie biodrowym często sygnalizuje zmiany zwyrodnieniowe, które powstały albo na skutek przebytego urazu, albo też są efektem powolnego zużycia się chrząstki stawowej.
Jedną z przyczyn dolegliwości, które nasilają się i coraz bardziej utrudniają codzienne funkcjonowanie może być uraz, którego doznałeś w trakcie uprawiania sportu. Tak właśnie było w przypadku pana Jana Kurowskiego, jednego z pacjentów Novum Ortopedia, który sport trenował od najmłodszych lat.

Pierwszy sygnał, że coś złego stało się z jego biodrem pojawił się w trakcie wykonywania skoku w dal. Pan Jan miał wówczas wrażenie, jakby coś pękło w tym miejscu, ale nie wiedział, co to mogło być. Ze względu na to, iż dolegliwości bólowe z czasem prawie całkiem zniknęły, zrezygnował z konsultacji medycznej i trenował dalej. Biodro jednak nie dało o sobie zapomnieć i z każdym rokiem, kiedy wyczynowo uprawiał inne dyscypliny sportowe, pan Jan czuł się coraz gorzej. Pojawiły się problemy z chodzeniem, a ostatnio nawet ze staniem. Jak sam mówił, przed operacją w trakcie zakupów z żoną, musiał się trzymać wózka, bo tak bardzo bolało go biodro.
Postanowił nie czekać dłużej i umówił się na wizytę do ortopedy.

Operacja biodra – czy jest się czego obawiać?

Podobnie, jak ma to miejsce w wielu sytuacjach życiowych, tak i tu strach miał wielkie oczy. Pan Jan bał się operacji, ale jak sam stwierdził, okazało się, że nie było ku temu najmniejszych powodów.

W trakcie dwudniowego pobytu w ośrodku medycznym Novum Ortopedia, wszystko odbyło się w pełni profesjonalnie. Zarówno samo przyjęcie do ośrodka, jak i operacja, którą wykonano metodą małoinwazyjną. Dzięki temu mniejsze były rany pooperacyjne i do minimum zostało ograniczone ryzyko powikłań. Endoprotezoplastyka stawu biodrowego wykonana tą metodą ma jeszcze jedną ważną zaletę. W tradycyjnym podejściu chirurg częściowo odcina mięsień od kości, a następnie doszywa go po wstawieniu sztucznego biodra. Tym samym mięsień potrzebuje czasu na przyrośnięcie do kości. Poza tym często zdarza się, że po przyrośnięciu nie odzyskuje 100% siły i wytrzymałości.

Operując techniką małoinwazyjną, lekarz dostaje się do stawu w przegrodzie międzymięśniowej bez odcinania mięśnia od kości. Dzięki temu mięsień ten może zaraz po operacji podjąć pracę, a pacjent rozpocząć rehabilitację.
Tak właśnie było w przypadku pana Jana, który już tego samego dnia po endoprotezie biodra został postawiony na nogi przez lekarza operującego oraz rehabilitanta i zaczął chodzić.

Dwa dni po endoprotezie biodra – czego możesz się spodziewać

Pomimo przejścia zabiegu operacyjnego, pan Jan od samego początku nie przyjmował żadnych leków przeciwbólowych, gdyż nie były mu one potrzebne. Nie zawsze jest to możliwe. Jednak po tego rodzaju operacji wykonanej techniką małoinwazyjną, duża grupa pacjentów nie wymaga przyjmowania leków przeciwbólowych.
Co więcej, dwa dni po operacji pan Jan mógł bez asekuracji kul i pomocy osoby drugiej, samodzielnie wstawać z krzesła. I choć w trakcie chodzenia asekurował się kulami, to służyły mu one jedynie do zachowania równowagi i utrzymywania prawidłowej postawy. Natomiast nie służyły temu, żeby odciążać zoperowany staw biodrowy. Po tego typu operacji, pacjent może obciążać staw biodrowy w 100%. Po pierwsze dlatego, że endoproteza jest mocno połączona z kością, a po drugie mięśnie nie zostały naruszone.
Co może wydawać się dziwne, pacjent nie czuł najmniejszego bólu i jak sam twierdził, ma wrażenie, jakby nie przeszedł żadnej operacji biodra.

Dlaczego tak ważna jest rehabilitacja po operacji stawu biodrowego?

Ćwiczenia, które pacjent wykonuje w ramach rehabilitacji mają za zadanie jak najszybciej aktywować mięśnie wokół biodra, w którym wymieniony został zniszczony staw. Jednak choć staw jest już zdrowy, to mięśnie wokół biodra przez długi czas nie pracowały prawidłowo. Działo się tak dlatego, że z powodu bólu wywołanego zmianami zwyrodnieniowymi, pacjent oszczędzał to biodro.
Aby na nowo mógł się tym biodrem cieszyć i by mogło ono funkcjonować prawidłowo, niezbędna była prawidłowa praca mięśni. Dlatego właśnie od samego początku rehabilitant wdraża ćwiczenia, które aktywizują mięśnie wokół stawu biodrowego. Wszystko po to, by prawidłowo funkcjonowały i ze sobą współpracowały, zachowując odpowiedni balans mięśniowy. Taka jest rola tych ćwiczeń.

Jak widać, już dwie doby po endoprotezie biodra, pan Jan mógł wykonywać wiele zaleconych mu ćwiczeń. Gdy przyjmował pozycję leżącą, był w stanie unosić całe ciało wraz z miednicą do góry. Zawdzięcza to głównie temu, że zabieg wykonano techniką małoinwazyjną.