Ból barku – gdzie szukać przyczyny

Ból barku i ramienia może mieć różne podłoże. Wynika to z jego budowy, bowiem bark to wiele różnych struktur. W jego skład wchodzi staw ramienny, podbarkowy, mostkowo-obojczykowy, łopatkowo-piersiowy oraz tkanki miękkie, czyli mięsień czworoboczny, naramienny, podgrzebieniowy i trójgłowy czyli triceps.
Dlatego nie powinieneś lekceważyć dolegliwości w tym obszarze ciała. Szczególnie, gdy utrzymują się przed dłuższy czas i nie zmniejszają się po odciążeniu barku oraz ograniczeniu aktywności. Wystarczy, że jedna z jego struktur nieprawidłowo pracuje, a bardzo szybko pojawia się ból oraz dysfunkcja.

Co dokładnie może być tego przyczyną?

Ból barku i ramienia – jakie mogą być przyczyny

Bardzo duży zakres ruchu i nieustanna aktywność wynikająca z codziennych zajęć, uprawianych sportów czy wykonywanej pracy sprawiają, że ryzyko kontuzji barku jest bardzo duże. To mogą być zarówno jednorazowe urazy, jak i te niewielkie, powtarzające się przez długi czas. Ból barku i ramienia może być też wywołany przez stany zapalne i zmiany zwyrodnieniowe.

Nigdy nie diagnozuj samodzielnie bólu barku. Najlepiej, jeśli po przeprowadzeniu wnikliwych badań, zrobi to ortopeda i zastosuje odpowiednią do urazu formę terapii. Mimo to, warto mieć przynajmniej ogólną wiedzę na ten temat, by zwracać uwagę na możliwe przyczyny, których dzięki temu możesz uniknąć.

Oto możliwe przyczyny bólu barku i innych dolegliwości stawu barkowego:

Uszkodzenie stożka rotatorów

Ból w tym przypadku pojawia się w trakcie podnoszenia ramienia lub zakładania ręki na plecach i odczuwalny jest w okolicy przedniej oraz bocznej.
Do uszkodzenia obejmującego te cztery mięśnie oraz ich ścięgna otaczające staw ramienno-łopatkowy, dochodzi zwykle w trakcie czynności, które są powtarzalne. Może to być zarówno gra w siatkówkę, jak i wieszanie zasłon. Inną przyczyną jest nagłe szarpnięcie, jak ma to miejsce w trakcie jazdy autobusem, gdy trzymasz się uchwytu umieszczonego powyżej głowy.

Nierzadko za uszkodzenie stożka rotatorów odpowiadają zmiany zwyrodnieniowe, co znaczy, że problem zdrowotny trwa już od jakiegoś czasu. W takiej sytuacji możesz mieć okresy, w których dolegliwości są niewielkie oraz takie, które charakteryzuje nasilony ból. Ból barku może się wówczas pojawić w trakcie odwodzenia ramienia w jego środkowej fazie, po czym ustępować na końcu zakresu. Odczujesz go także po przeciążeniu oraz okresowo w nocy. Zmiany zwyrodnieniowe mogą też powodować osłabienie ręki, przez co będziesz miał wrażenie, że nie masz siły jej unieść.

Bark zamrożony

To inaczej zrostowe zapalenie torebki stawowej, do którego może dojść w wyniku uszkodzenia stożka rotatorów. Uczucie usztywnienia oraz ból pojawia się wówczas, gdy próbujesz wykonać pełny zakres ruchu barkiem. Może to mieć miejsce w chwili czesania się lub drapania po plecach. W przypadku tej dolegliwości, taki ruch będzie niemożliwy.
Zwróć uwagę, że bark zamrożony nie pojawia się nagle, a stopniowo. Najpierw odczuwany jest ból i zmniejsza się zakres ruchu, a następnie staw staje się sztywny i bolesny w trakcie używania. Bolesność może nasilać się w nocy, zwłaszcza gdy śpisz na uszkodzonym ramieniu.
Dolegliwości te mogą się też pojawiać w sytuacji, gdy wcześnie nie doszło do nagłego urazu, czy też nie miało miejsca naruszenie struktur barku podczas przebytej operacji.

Choroba zapalna stawów

Ból barku to znak, że w organizmie mogą rozwijać się inne choroby. Mowa tu między innymi o dnie moczanowej, łuszczycowym zapaleniu stawów, czy też reumatoidalnym zapaleniu stawów. W takiej sytuacji twoją uwagę powinien zwróci uwagę nie tylko ból, ale też innego dolegliwości, które wskazują na wyżej wymienione schorzenia. To zaś powinno być dla ciebie dodatkowym sygnałem, skłaniającym cię do wizyty lekarskiej i przeprowadzeniu niezbędnych badań.

Zwyrodnienie stawu barkowego

Zmniejszona ruchomość oraz ból barku mogą być objawem zmian zwyrodnieniowych, którymi objęty może być jeden ze stawów wchodzących w skład tej części ciała. Przeciążenia spowodowane przez specyficzną pracę angażującą górne kończyny, połączoną z dźwiganiem dużych ciężarów, to tylko jedna z możliwych przyczyn. Jeśli uprawiasz siatkówkę, piłkę ręczną, tenis, czy pływanie, powinieneś na bieżąco monitorować stan zdrowia, w tym kondycję stawów w górnej części ciała. Ból barku i ramienia to znak, że dzieje się z nimi coś niedobrego.

Zwichnięcie barku

Do zwichnięcia może dojść w wyniku nagromadzenia mikrourazów, upadku na ramię lub wyprostowaną rękę lub też kontuzji w pozycji odwiedzenia. W praktyce oznacza to, że głowa kości ramiennej, niejako wyskakuje ze swojego miejsca. W wyniku tego, zarówno torebka stawowa, więzadło, ścięgna i mięśnie, zostają naciągnięte, bądź naderwane, a czasem nawet zerwane
Tego rodzaju urazowi zwykle towarzyszy silny ból, obrzęk i deformacja uszkodzonej części ciała, ograniczenie ruchomości w stawie oraz drętwienie ręki.

Zespół ciasnoty podbarkowej

Ból w zespole ciasnoty podbarkowej, odczujesz szczególnie w trakcie odwodzenia w zakresie tak zwanego bolesnego łuku, czyli między 60° a 110°. Przyczyną może być między innymi zapalenie kaletki podbarkowej, która jest najłagodniejszą postacią zespołu ciasnoty podbarkowej.
W prawidłowo działającym barku, kaletki umożliwiają płynne przesuwanie się struktur stawowych w chwili podnoszenia ramienia. Kiedy jednak pojawia się zespół ciasnoty podbarkowej, dochodzi do zablokowania ruchu wślizgiwania się kości ramiennej pod wyrostek barkowy. Zwróć na to uwagę, jeśli na co dzień wykonujesz i wielokrotnie powtarzasz pewne ruchy rękami nad głową. To może być podczas pływania lub grania w tenisa i golfa.

Zdjęcie rtg złamanego obojczyka. Jakie są najczęstsze przyczyny bólu barku?

Złamanie

To jeden z bardziej bolesnych urazów, do którego może dojść w wyniku upadku lub mocnego uderzenia. Do pęknięcia najczęściej dochodzi w obrębie obojczyka i kości ramiennej. Objawem złamania będzie w takim przypadku duży ból, siniaki oraz opadnięcie ramienia. Poza tym, nie będziesz mógł unosić ręki, co w takim przypadku wydaje się oczywiste.

Kiedy udać się do lekarza

Jak widzisz, przyczyny bólu barku mogą być bardzo różne, a to tylko te ważniejsze. Są też inne, których nie wolno lekceważyć.
Oto objawy, które powinny cię do skłonić do wizyty lekarskiej:

• ból, który odczuwasz jest intensywny,
  • na ramieniu pojawiła się opuchlizna,
  • nie możesz używać ramienia,
  • staw barkowy wygląda na zdeformowany,
  • ramię jest słabe lub zdrętwiałe (to samo może dotyczyć też dłoni).

Ból barku – na czym polega leczenie

Forma leczenia uzależniona jest od przyczyny bólu. Dlatego dopiero po konsultacji lekarskiej możesz rozpocząć konkretne działania, które mają na celu uwolnienie cię od dolegliwości. W zależności do postawionej diagnozy lekarz może zdecydować o leczeniu zachowawczym lub operacyjnym.

Leczenie zachowawcze

W początkowym okresie, gdy ból barku i ramion dopiero się pojawił, skonsultuj się z rehabilitantem. Nie dopuścisz tym samym do rozwoju schorzenia, które jest źródłem dolegliwości i otrzymasz specjalistyczną pomoc.
W ramach rehabilitacji zadbasz o właściwy balans mięśniowy, w czym pomoże ci kinesiology taping. Dynamiczne plastrowanie z użyciem specjalnych taśm nie tylko pomoże zwiększyć siłę mięśniową, ale też poprawi ukrwienie w obrębie barku. Tego typu działanie zmniejsza też rwący ból i kłucie w barku.
W redukcji bólu pomagają również techniki terapii powięziowej i rozluźnienie mięśniowo-powięziowe. Jeśli rehabilitant uzna to za wskazane, może zaproponować ci wybrane zabiegi fizykoterapeutyczne. Należą do nich ultradźwięki, laseroterapia, krioterapia oraz prądy interferencyjne. Kojące działanie mają też kąpiele borowinowe oraz siarczkowo-siarkowodorowe.

Domowe sposoby na ból barku

Jeśli cokolwiek ma przynieść spodziewane rezultaty w postaci zmniejszenia dolegliwości bólowych, to powinno być wcześniej uzgodnione z lekarzem lub rehabilitantem. Dzięki temu zmniejszysz ryzyko rozwoju poważnych stanów zapalnych, zmian zwyrodnieniowych oraz postępujących uszkodzeń w obrębie barku.
Ulgę w bólu mogą ci przynieść maści, które mają działanie przeciwbólowe i przeciwzapalne oraz plastry borowinowe, jeśli tylko będzie to wskazane.
Ważne jest też wykonywanie odpowiednich ćwiczeń, zleconych przez rehabilitanta. Ich celem jest zazwyczaj odzyskanie zmniejszonego zakresu ruchu i przywrócenie równowagi mięśniowej.

Leczenie operacyjne

Gdy zmiany są bardzo duże, a ból barku i ramienia nie ustępuje pomimo długotrwałego leczenia zachowawczego, lekarz może zdecydować o przeprowadzeniu artroskopii stawu barkowego. Zanim jednak to zrobi, przeprowadzi z tobą dokładny wywiad medyczny, zrobi niezbędne badania obrazowe i wnikliwą analizę objawów, o które cię zapyta w trakcie konsultacji.

Wskazaniem do operacji może być bardzo intensywny ból barku, bardzo ograniczona ruchomość ramienia, deformacja i spuchnięcie barku oraz drętwienie barku i całej ręki łącznie z dłonią.
Na szczęście artroskopia barku należy do zabiegów małoinwazyjnych. Oznacza to, że nie tylko zachowana zostanie ciągłość maksymalnej ilości okolicznych tkanek, ale też krótszy będzie czas rehabilitacji po zabiegu i powrót do pełnej sprawności fizycznej. W przypadku tej metody, dużo mniejsze jest też ryzyko ewentualnych powikłań i skutków ubocznych, co ma duże znaczenie dla całego procesu zdrowienia.