rejestracja
Slide 1

Blog

Przyczyny bólu barku mogą być bardzo różne. Jeśli czytasz teraz te słowa, bardzo możliwe, że właśnie odczuwasz jakiś dyskomfort w tym najbardziej złożonym stawie twojego ciała. Wystarczy, że jedna z jego struktur nieprawidłowo pracuje, a bardzo szybko pojawia się ból oraz dysfunkcja.
Co dokładnie może być tego przyczyną?

Przyczyny bólu barku

Zespół barkowy to bardzo skomplikowany staw, a to znaczy, że bardziej niż inne narządy ruchu, narażony jest na różnego rodzaju urazy, kontuzje i stany zapalne. Nigdy nie diagnozuj samodzielnie bólu barku. Najlepiej, jeśli po przeprowadzeniu wnikliwych badań, zrobi to ortopeda i zastosuje odpowiednią do urazu formę terapii.
Mimo to, warto mieć przynajmniej ogólną wiedzę na ten temat, by zwracać uwagę na możliwe przyczyny, których dzięki temu możesz uniknąć.

Oto możliwe przyczyny bólu barku i innych dolegliwości stawu barkowego:

Uszkodzenie stożka rotatorów

Ból w tym przypadku pojawia się w trakcie podnoszenia ramienia lub zakładania ręki na plecach i odczuwalny jest w okolicy przedniej oraz bocznej.
Do uszkodzenia obejmującego te cztery mięśnie oraz ich ścięgna otaczające staw ramienno-łopatkowy, dochodzi zwykle w trakcie czynności, które są powtarzalne. Może to być zarówno gra w siatkówkę, jak i wieszanie zasłon. Inną przyczyną jest nagłe szarpnięcie, jak ma to miejsce w trakcie jazdy autobusem, gdy trzymasz się uchwytu umieszczonego powyżej głowy.

Bark zamrożony

To inaczej zrostowe zapalenie torebki stawowej, do którego może dojść w wyniku uszkodzenia stożka rotatorów. Uczucie usztywnienia oraz ból pojawia się wówczas, gdy próbujesz wykonać pełny zakres ruchu barkiem. Może to mieć miejsce w chwili czesania się lub drapania po plecach. W przypadku tej dolegliwości, taki ruch będzie niemożliwy.
Zwróć uwagę, że bark zamrożony nie pojawia się nagle, a stopniowo. Najpierw odczuwany jest ból i zmniejsza się zakres ruchu, a następnie staw staje się sztywny i bolesny w trakcie używania. Bolesność może nasilać się w nocy, zwłaszcza gdy śpisz na uszkodzonym ramieniu.

Zwichnięcie barku

Do zwichnięcia może dojść w wyniku nagromadzenia mikrourazów, upadku na ramię lub wyprostowaną rękę lub też kontuzji w pozycji odwiedzenia. W praktyce oznacza to, że głowa kości ramiennej, niejako wyskakuje ze swojego miejsca. W wyniku tego, zarówno torebka stawowa, więzadło, ścięgna i mięśnie, zostają naciągnięte, bądź naderwane, a czasem nawet zerwane
Tego rodzaju urazowi zwykle towarzyszy silny ból, obrzęk i deformacja uszkodzonej części ciała, ograniczenie ruchomości w stawie oraz drętwienie ręki.

Zespół ciasnoty podbarkowej

Ból w zespole ciasnoty podbarkowej, odczujesz szczególnie w trakcie odwodzenia w zakresie tak zwanego bolesnego łuku, czyli między 60° a 110°. Przyczyną może być między innymi zapalenie kaletki podbarkowej, która jest najłagodniejszą postacią zespołu ciasnoty podbarkowej.
W prawidłowo działającym barku, kaletki umożliwiają płynne przesuwanie się struktur stawowych w chwili podnoszenia ramienia. Kiedy jednak pojawia się zespół ciasnoty podbarkowej, dochodzi do zablokowania ruchu wślizgiwania się kości ramiennej pod wyrostek barkowy. Zwróć na to uwagę, jeśli na co dzień wykonujesz i wielokrotnie powtarzasz pewne ruchy rękami nad głową. To może być podczas pływania lub grania w tenisa i golfa.

Zdjęcie rtg złamanego obojczyka. Jakie są najczęstsze przyczyny bólu barku?

Złamanie

To jeden z bardziej bolesnych urazów, do którego może dojść w wyniku upadku lub mocnego uderzenia. Do pęknięcia najczęściej dochodzi w obrębie obojczyka i kości ramiennej. Objawem złamania będzie w takim przypadku duży ból, siniaki oraz opadnięcie ramienia. Poza tym, nie będziesz mógł unosić ręki, co w takim przypadku wydaje się oczywiste.

Kiedy udać się do lekarza

Jak widzisz, przyczyny bólu barku mogą być bardzo różne, a to tylko te ważniejsze. Są też inne, jak choćby reumatoidalne zapalenie stawów, choroba zwyrodnieniowa stawów, atak serca, zapalenie ścięgien, łuszczycowe zapalenie stawów, czy dna moczanowa, których nie wolno lekceważyć.
Niektóre urazy barku możesz leczyć domowymi sposobami, przykładając lód i odpoczywając. Zdarzają się jednak sytuacje, w których konieczna będzie wizyta u lekarza.
Oto objawy, które powinny cię do tego skłonić:

• ból, który odczuwasz jest intensywny,
  • na ramieniu pojawiła się opuchlizna,
  • nie możesz używać ramienia,
  • staw barkowy wygląda na zdeformowany,
  • ramię jest słabe lub zdrętwiałe (to samo może dotyczyć też dłoni).
Tagi: , , , , , ,