Choroba Dupuytrena – objawy i leczenie

Pojawiające się zgrubienia na dłoni oraz palcach mogą być pierwszą oznaką postępującej choroby Dupuytrena. Te bardziej lub mniej bolesne podskórne guzki mogą skutecznie utrudniać wykonywanie codziennych obowiązków. Choroba Dupuytrena – jakie są jej objawy i jak wygląda leczenie?

choroba dupuytrena badanie rtg

Co to jest choroba Dupuytrena?

Choroba Dupuytrena przejawia się rozrostem rozcięgna dłoniowego i bliznowaceniem. Jej pierwszym przejawem są zgrubienia oraz grudki po wewnętrznej stronie dłoni. Chociaż początkowo mogą nie dawać żadnych dolegliwości bólowych, to postępująca z czasem choroba prowadzi do praktycznie całkowitego przykurczu palców. Takie ustawienie dłoni może utrudniać nawet najprostsze codzienne czynności.

Chociaż nazwa może nie brzmieć dla Ciebie znajomo, ta dolegliwość występuje częściej, niż może się wydawać. Szacuje się, że około 15 milionów Amerykanów w wieku 35 lat lub starszych cierpi na chorobę Dupuytrena. Stanowi to 9% tej grupy wiekowej, co daje wynik równy liczbie pacjentów chorujących na cukrzycę w tej samej grupie wiekowej. Częściej chorują mężczyźni, niż kobiety.

Choroba Dupuytrena bywa także nazywana chorobą wikingów, gdyż w dużej mierze dotyczy mieszkańców Skandynawii.

choroba dupuytrena wykres w jakim wieku się pojawia

Diagnostyka i leczenie tego schorzenia

Na ten moment nie istnieje żadne konkretne badanie, którego wynik umożliwiałby postawienie choroby Dupuytrena, jako diagnozy. Tym samym diagnostyka tego schorzenia opiera się na dokładnym oglądaniu skóry dłoni oraz na badaniu palpacyjnym. Znacząca dla oceny stopnia zaawansowania choroby jest ocena zakresu ruchomości palców. W ostatecznym etapie może bowiem dojść do całkowitego ich zgięcia, a przykurcz dłoni jest tak silny, że pacjent nie może swobodnie położyć całej powierzchni dłoni na stole. Jest to jeden z charakterystycznych objawów, stąd lekarz może poprosić o wykonanie tej czynności w gabinecie. Szczególnie podatny na permanentne zgięcie dłoniowe jest palec czwarty oraz piąty. Sama choroba przebiega wolno i ciężko jest przewidzieć jej następne efekty, dlatego nie należy lekceważyć jej pierwszych objawów.

Dokładna etiologia choroby Dupuytrena nie jest do końca znana, ale za najbardziej prawdopodobną przyczynę uznaje się uwarunkowania genetyczne. Do czynników determinujących powstawanie przykurczu palców należą także urazy, przebyte stany zapalne oraz choroby układu nerwowego.

W początkowych stadiach choroby można zastosować leczenie farmakologiczne oraz iniekcje kolagenazy. Jest to enzym, który powoduje rozpuszczanie pasma tkanek powodujących przykurcz. Zastrzyk podawany jest od stałą kontrolą USG, a następnie specjalista próbuje rozprostować palce chorego. U pacjentów z chorobą Dupuytrena o zaawansowanym rozwoju stosuje się leczenie operacyjne, nazywane także fasciotomią. Jest to zabieg przeprowadzany w znieczuleniu ogólnym i polega na przecięciu powięzi dłoni, które uniemożliwiają wyprostowanie palców.

Źródła: