fbpx
Umów wizytę
91 85 25 901
91 85 25 902
rejestracja
Umów wizytę
Slide 1

Blog

Ból kręgosłupa to powszechny problem i dotyczy około 75% społeczeństwa. Z tego, około 70% boryka się z bólami kręgosłupa lędźwiowo-krzyżowego. Okazuje się, że na pewne przyczyny takiego stanu rzeczy, mamy realny wpływ. Jak konkretnie możesz zapobiec dolegliwościom bólowym kręgosłupa lędźwiowo-krzyżowego, korygując jedynie pozycję swoje ciała w codziennym życiu?

Ból kręgosłupa lędźwiowo-krzyżowego – co możesz zrobić, by go uniknąć

Prawidłowa pozycja siedząca

Bardzo możliwe, że podobnie jak wiele osób spędzających dużo czasu w pozycji siedzącej, rzadko kiedy zwracasz uwagę na postawę ciała, jaką zajmujesz. A to ona ma ogromne znaczenie dla twojego kręgosłupa. Możesz mu w takiej sytuacji albo szkodzić, albo go wspierać. Jeśli chcesz zrobić to drugie, zacznij od skorygowania swojej pozycji siedzącej. Najpierw zwróć uwagę na to, jak zwykle siedzisz na krześle.

Niezależnie, czy czytasz w tej pozycji książkę, czy patrzysz w ekran komputera, powinieneś zajmować stabilną pozycję. W tym celu cofnij się na siedzisku do końca i oprzyj plecami.
Łopatki i kręgosłup powinny przylegać do oparcia. Delikatnie cofnij barki i brodę. Tak, aby w trakcie patrzenia, twoja głowa i barki nie uciekały do przodu.
Jest to bardzo dobra pozycja. Kręgosłup jest ustawiony bardzo neutralnie i nie przeciążasz się w takiej pozycji. Jest to generalnie coś, co działa profilaktycznie, jeżeli chodzi o ból kręgosłupa.

Pozycja ciała w trakcie pracy przy komputerze

Podobne zasady, choć z pewnymi różnicami obowiązują w trakcie pracy przy komputerze, jeśli wykonujesz ją w pozycji siedzącej. Są bowiem osoby, które wolą pracować w pozycji stojącej, przy specjalnie dopasowanym do tej wysokości biurku.

Tym, na co powinieneś zwrócić uwagę na samym początku, to rodzaj krzesła, którego używasz w swojej pracy. Zdecydowanie najlepszym wyborem będzie tu obrotowe krzesło biurowe. Dostosuj siedzisko tak, by stopy swobodnie leżały na ziemi, ale też żeby jednocześnie nogi nie wisiały. To bardzo ważne. Również kręgosłup i plecy powinny być oparte, by w miarę dociskały do oparcia. Oczywiście podłokietniki również warto ustawić, jeśli fotel ma możliwość ich regulacji. Łokcie powinny być oparte tak, by ręce w miarę swobodnie spoczywały na klawiaturze i na blacie.

Jak zapewne odczujesz od pierwszych chwil, praca w takiej pozycji wygląda dużo lepiej. Gdy wyregulujesz krzesło, swój monitor ustaw na wysokości wzroku. Dzięki temu twoja głowa nie będzie się pochylać do przodu i tego samego nie zrobią też twoje barki.
Taka pozycja jest zdecydowanie bardziej ergonomiczna, niż w przypadku niedbałego i nieświadomego siedzenia na krześle przez wiele godzin. A skoro mowa o czasie pracy w pozycji siedzącej, jeśli nie chcesz, by pojawił się ból kręgosłupa lędźwiowo-krzyżowego, wyrób też nawyk regularnych przerw. W ramach każdej z nich wstań, przejdź się, wyprostuj kręgosłup i daj odpocząć oczom.

Kierowca. Ból kręgosłupa lędźwiowo-krzyżwego.

Jak prawidłowo siedzieć w trakcie prowadzenia samochodu?

Podobnie wygląda sytuacja, gdy chodzi o spędzanie wielu godzin za kierownicą. Niezależnie, czy jesteś kierowcą zawodowym, czy dużo podróżujesz, tu również możesz wiele zmienić na lepsze, gdy chodzi o twoją pozycję siedzącą. Wszystko po to, by pozycja ciała ci nie dokuczała i byś mógł jeździć bez bólu przez wiele godzin.

Ważne, by dostatecznie dobrze dostosować oparcie fotela do tego, jak się poruszasz w samochodzie. Ta sylwetka powinna być w miarę wyprostowana, a plecy oparte. Jeśli masz podparcie lędźwiowe przy fotelu, zadbaj o to, by dolegało ono do kręgosłupa, zamiast wypychać go zbytnio do przodu. Istotne jest też ustawienie fotela w odległości od kierownicy, by swobodnie można było manewrować nią w trakcie jazdy.
Wysokość fotela powinna być tak dobrana, by podpierała uda. Wtedy stopa, która leży na którymkolwiek pedale, będzie oparta o podłogę i towarzyszyć jej będzie duże podparcie pod udem. Dzięki temu noga nie będzie trzymana w powietrzu, a co za tym idzie, odpoczywał też będzie twój kręgosłup.

Pozycja ciała w trakcie podnoszenia ciężkich przedmiotów

Gdy zadbasz o swoje pozycje siedzące, czas zwrócić uwagę na to, jak zachowuje się twoje ciało w trakcie dźwigania różnej wielkości przedmiotów. Wiele osób ma problem z podnoszeniem ciężkich rzeczy i odstawianiu ich na ziemię.Tu również może pojawić się ból kręgosłupa lędźwiowo-krzyżowego.
Najczęstszym błędem jest chwytanie i jednoczesne pochylanie się do przodu. Jeśli chcesz przeciwdziałać bólom kręgosłupa, musisz to robić prawidłowo. A ponieważ nie jesteś w stanie wyeliminować podnoszenia przedmiotów z życia codziennego, warto nauczyć się robić to raz, a dobrze i nigdy tego nie zmieniać.

Gdy podnosisz ciężką rzecz z podłogi, więcej pracy wykonuj na kolanach i połącz to z przechyleniem tułowia bardziej do przodu. Masz wówczas wyprostowany kręgosłup, pracujesz na nogach, sięgasz po paczkę i podnosisz ją. Używasz przy tym bardziej kolan, a nie tylko samego kręgosłupa. Nie robisz jednocześnie kociego grzbietu w trakcie podnoszenia, dzięki czemu obciążenie kręgosłupa w takiej pozycji jest diametralnie mniejsze.
W złej pozycji to obciążenie może sięgać nawet 600 kg, a przy pozycji prawidłowej, zaledwie 200 kg. Tak naprawdę to kolosalna różnica, którą kręgosłup po wielu latach będzie odczuwał.

Ta sama zasada obowiązuje przy opuszczaniu przedmiotów na ziemię. Pracujesz na kolanach i starasz się utrzymywać kręgosłup prosto.

 

Wydawać by się mogło, że to zbyt proste zasady, gdy chodzi o profilaktykę kręgosłupa. Niech cię to nie zmyli i nie zniechęci do wykorzystania ich w swoim codziennym życiu. Gdy to zrobisz, zapobiegniesz dolegliwościom bólowym i dyskowym kręgosłupa oraz związanym z tym problemom.

Tagi: , , ,