Blokada sterydowa — kiedy może byś stosowana

Blokada sterydowa to bardzo dobra i tym samym pomocna metoda stosowana do zwalczania bólu. Nie powinna być jednak stosowana przy każdej możliwej okazji, gdy pacjent cierpi z powodu tego rodzaju dolegliwości. W innym przypadku może przynieść więcej szkód niż korzyści, a to przecie one są celem, w którym powinna być stosowana.
Z czego się składa iniekcja sterydowa? Kiedy powinna być stosowana? Jaką rolę pełnie w procesie rehabilitacji?

Blokada sterydowa — z czego się składa i na czym polega jej działanie

Głównym składnikiem iniekcji sterydowej są syntetyczne kortykosteroidy, czyli hormony, które w naturze produkowane są przez nadnercza. Leki sterydowe wykazują silne działanie przeciwzapalne i skutecznie blokują przewodnictwo nerwowe w obszarze występowania bólu. Zazwyczaj lekarz podaje je wraz z lekiem przeciwbólowym, na przykład lignokainą, która ma na celu rozpuszczenie sterydu oraz zmniejszenie dyskomfortu podczas zabiegu. Sam zastrzyk powinien być podawany w ściśle określonych przypadkach, po wykonaniu badań obrazowych i postawieniu diagnozy lekarskiej. Lekarz często wykonuje iniekcję pod kontrolą USG, aby dokładnie określić optymalne miejsce podania leku.

Najczęściej iniekcje sterydowe mają efekt objawowy i nie likwidują przyczyny występowania dolegliwości. W związku z tym istnieje duże prawdopodobieństwo braku skuteczności tej metody lub nawrotu objawów po okresie poprawy. Iniekcje sterydowe należy traktować jako element dodatkowy do leczenia przyczynowego i stosować przy uzasadnionych wskazaniach.

Lekarka ze strzykawką. Blokada sterydowa

Warto zaznaczyć, że nie wolno podawać iniekcji sterydowych bezpośrednio do ścięgien, zwłaszcza mocno obciążanych, jak na przykład ścięgno Achillesa, czy ścięgno mięśnia czworogłowego uda. Iniekcja sterydowa może być przyczyną bardzo szybkiego osłabienia i zerwania ścięgna, co wymaga leczenia operacyjnego.

Jak wygląda rehabilitacja po iniekcji sterydowej?

U pacjentów z dużym bólem, z dużym stanem zapalnym, bardzo często nie można podjąć rehabilitacji. Wówczas to właśnie ostrzyknięcie ze sterydu taką możliwość stwarza. Pozwala na jej przeprowadzenie przy jednoczesnym komforcie dla pacjenta i uzyskanie zamierzonego efektu fizjoterapeutycznego.
Bardzo często u pacjentów problem bólowy, czy też problemem z jakąś strukturą jest w rzeczywistości zaburzeniem funkcjonalnym. To ono doprowadza do powstania bólu i samo podanie sterydów w to miejsce, bez podjęcia rehabilitacji, jest po prostu błędem. Jak już wiesz, steryd nie wyleczy przyczyny, a jedynie zmniejszy dolegliwości bólowe. To zaś oznacza, że samo zaburzenie funkcjonalne pozostanie i ta struktura wciąż będzie przeciążana. W efekcie może to doprowadzić do jeszcze większego, częściowego lub całkowitego uszkodzenia danej struktury.
Przy tych założeniach funkcjonalnych, postępowanie tylko sterydowe jest niewystarczające. W praktyce oznacza to, że trzeba podjąć rehabilitację, bo to ona będzie metodą leczenia, która doprowadzi do całkowitego pozbycia się bólu.

Które okolice są najczęściej ostrzykiwane lekami sterydowymi?

Najczęściej ostrzykiwanymi miejscami są:

• bark,
  • przestrzeń podbarkowa — w zapaleniu kaletki podbarkowej, bądź w zapaleniu torebki stawowej,
  • w okolicy łokcia — przy łokciu tenisisty,
  • staw kolanowy — w chorobach zwyrodnieniowych,
  • rozcięgno podeszwowe.

Blokada sterydowa — czy to sposób na szybkie wyzdrowienie?

Iniekcje sterydowe w większości przypadków są postępowaniem wyłącznie objawowym i nie likwidują przyczyny dolegliwości. Nie można traktować iniekcji sterydowej jako magicznego sposobu na szybkie wyzdrowienie i zawsze należy najpierw postawić diagnozę, na podstawie zbadania pacjenta, na podstawie wykonania badań obrazowych, a w przypadkach uszkodzenia należy je zawsze naprawić, a nie leczyć wyłącznie iniekcjami sterydowymi. W przypadku zaburzeń funkcjonalnych, przeciążeniowych, należy te zaburzenia wyeliminować poprzez dobrze zaplanowaną i przeprowadzoną rehabilitację. Iniekcja sterydowa oczywiście może w tym pomóc, ale nie zastępuje właściwego leczenia.