Jak dbać o stawy – co robić i czego unikać, by służyły ci przez lata

Nie tylko osoby starsze mogą mieć problem ze stawami, ale też młodzi i dzieci. Wpływ na to mają zarówno uwarunkowania genetyczne, jak i siedzący tryb życia oraz ogólne zmniejszenie aktywności życiowej. Sprzyja temu coraz łatwiejszy dostęp do komputerów i elektronicznych gadżetów, przy których wiele osób już od najmłodszych lat spędza każdego dnia długie godziny.
A przecież stawy to bardzo ważny element układu ruchu, bez którego nie jesteś w stanie wykonać żadnej czynności. Jak dbać o stawy, byś mógł cieszyć się dobrą sprawnością przez wszystkie lata swojego życia?

Dlaczego stawy bolą?

Najczęstsze przyczyny, które stoją za bólem stawów można podzielić na dwie kategorie:
o podłożu zapalnym – występujące w przebiegu między innymi łuszczycowego zapalenia stawów i reumatoidalnego zapalenia stawów,
wynikające z przewlekłych lub ostrych uszkodzeń mechanicznych.

Mężczyzna trzyma się za bark. Jak dbać o stawy

Chrząstka stawowa, która chroni powierzchnię główki kości przed tarciem i ścieraniem oraz amortyzuje ich ruch, zużywa się z czasem. Szybkość tego procesu zależy między innymi od powtarzających się mikrourazów i przeciążeń. Dlatego właśnie problem ten dotyczy w dużej mierze osób z nadwagą i otyłych oraz uprawiających wyczynowo dyscypliny sportowe. Do zmian zwyrodnieniowych może się też przyczynić nieprawidłowa dieta i popularny ostatnio w każdej grupie wiekowej, siedzący tryb życia.
W miarę postępującej degeneracji chrząstki stawowej, dochodzi do ścierania powierzchni stawowych, co jest przyczyną bólu. Nie ogranicza się on jedynie do zajętego chorobowo obszaru, ale promieniuje na sąsiednie stawy.

Jak dbać o stawy, by wydłużyć ich żywotność?

Nie jest to trudne, jeśli od lat prowadzisz zdrowy i aktywny tryb życia, tym samym wspierając swój organizm dobrze dobraną suplementacją. Problem pojawia się w sytuacji, gdy od dłuższego czasu zaniedbujesz swoje zdrowie lub zbytnio obciążasz swój organizm przez nadmierną aktywność sportową czy też źle wykonywane ćwiczenia fizyczne. Na szczęście w wielu przypadkach możesz zatrzymać ten wyniszczający stawy proces. Oto kilka sposobów na to, jak dbać o stawy, by nie tylko uniknąć bólu, ale też dotykających je zmian zwyrodnieniowych.

Aktywność fizyczna

Nie musisz wyczynowo uprawiać sportu, by odpowiednio zadbać o stawy. Wystarczy aktywność fizyczna w stopniu umiarkowanych, co praktyce oznacza ok. 30 minut dziennie przez 5-7 dni w tygodniu. Jeśli dużo pracujesz, może się to okazać sporym wyzwaniem, jednak nie musisz za każdym razem wskakiwać w sportowy strój, czy spędzać czasu na siłowni. Aby zwiększyć objętość tkanki chrzęstnej stawów, a tym samym zwiększyć wydzielanie mazi do jamy stawowej, możesz wykorzystać różnego rodzaju okazje i sytuacje związane z twoim życiem zawodowym.

Mężczyzna jedzie na rowerze do pracy. Jak dbać o stawy
Jeśli więc tylko masz taką możliwość i aura temu sprzyja, wybieraj jak najczęściej rower jako środek transportu do pracy. W budynkach wybieraj schody, gdy chcesz znaleźć się na wyższym piętrze, a windę zostaw do jazdy w dół. Zaś po powrocie do domu, włącz filmik instruktażowy na YouTube i poćwicz jogę. Inne ćwiczenia, w których możesz wykonywać płynne ruchy, co sprzyja zdrowiu stawów, to nordic walking, pływanie aqua-aerobic oraz pilates.

Dieta i utrzymywane prawidłowej wagi ciała

Nadwaga i otyłość to jedne z najczęstszych stanów, które przyczyniają się do wystąpienie chorób zwyrodnieniowych twoich stawów biodrowych i kolanowych. Zbyt duża masa ciała utrudnia też prowadzenie aktywnego trybu życia i naraża cię na kontuzje w trakcie wykonywania codziennych czynności. Nadmierne obciążenie kości i stawów prowadzi też do mikrourazów chrząstki stawowej, powodując ból i sztywność stawów.
W takiej sytuacji powinieneś wprowadzić zmiany w swojej diecie, by odciążyć swój organizm. Choć na efekty będziesz musiał chwilę poczekać, to z pomocą wykwalifikowanego dietetyka z pewnością uda ci się je osiągnąć. Zyskają na tym nie tylko twoje stawy, ale też całe ciało i umysł.

Zdrowy styl życia

To bardzo szerokie pojęcie, które obejmuje niemal wszystkie dziedziny twojego życia. Wynika to z wzajemnych zależności wszystkiego, co robisz każdego dnia. Jeśli zbyt dużo czasu spędzasz w pozycji siedzącej, doprowadzasz do usztywnienia określonych obszarów ciała. Zbyt duży bezruch wpływa ostatecznie na poziom twoje koncentracji, a to nie pozostaje bez znaczenia dla twojej wydajności. Dlatego zastanawiając się nad tym, jak dbać o stawy, powinieneś podejść do tematu holistycznie. Nawet zwykłe codzienne czynności jak sprzątanie, czy robienie zakupów może źle wpłynąć na twoje stawy. Poza tym, powinieneś szczególnie o nie dbać, jeśli wykonujesz zawód, który mocno je obciąża. W każdej z tych sytuacji pamiętaj o odciążaniu stawów i dbaniu o ergonomię stanowiska pracy.

Jak jeszcze możesz zadbać o zdrowe stawy?

Na staw źle wpływa też stres, dlatego i tu masz spore pole do popisu, by zminimalizować szkody. Informacji na temat tego, jak radzić sobie ze stresem, w dobie Internetu jest bardzo dużo, dlatego pomyśl o wprowadzeniu tej wiedzy w życie. Znajduj czas na relaks i rozluźnianie spiętych mięśni, w czym mogą ci pomóc odpowiednio dobrane ćwiczenia fizyczne i oddechowe oraz kilkunastominutowa medytacja.
Dobieraj odpowiednie i zdrowe dla stawów obuwie. Dzięki temu zapewnisz stopom właściwą amortyzację, co z pewnością korzystnie wpłynie na cały układ ruchu w tym obszarze.
Poza tym, właściwe ułożenie stopy pozytywnie wpłynie na kondycję twoich stawów kolanowych i biodrowych.