Co to jest dna moczanowa i jak wygląda leczenie

Dna moczanowa to choroba, której objawy mogą pojawić się na kilka tygodni, po czym zniknąć. Jeśli w porę nie zareagujesz i nie zgłosisz się do lekarza, wróci do ciebie z jeszcze większą siłą. Jej objawy zaś odczujesz w kolejnych zajętych przez nią stawach. To nie wszystko, ponieważ postępując, dna moczanowa dochodzi do zaawansowanej postaci, co nierzadko skutkuje uszkodzeniem oraz zmianami chorobowymi w wybranych narządach.

Jakie objawy powinny skłonić cię do wizyty u reumatologa lub ortopedy oraz które działania profilaktyczne mogą uchronić cię przed dną moczanową?

Dna moczanowa — które objawy mogą na nią wskazywać

Ze względu na to, iż dna moczanowa w pierwszej kolejności atakuje stawy, jednym z jej głównych i pierwszych objawów jest ich nasilający się w nocy ból. To może być kolano, nadgarstek, palce, staw skokowy i staw u podstawy palucha. Dolegliwości bólowe bardzo często poprzedzone są uczuciem zmęczenia, złym samopoczuciem, gorączką i dreszczami.

Wraz z rozwojem choroby, do bólu dochodzi też ograniczenie ruchomości w zajętych stawach. Dnę moczanową rozpoznasz też po tym, że skóra w chorym stawie będzie błyszcząca, zaczerwieniona, ocieplona i napięta, a w obrębie stawu pojawi się obrzęk.

Dna moczanowa może w kolejnych stanach zaawansowania przyjąć postać guzkową, nadżerek kostnych i przewlekłego zapalenia stawów.

Główna przyczyna dny moczanowej i czynniki jej sprzyjające

Dna moczanowa to schorzenie, za którym stoi jedna główna przyczyna i wiele czynników sprzyjających jej wystąpieniu. Nie na wszystkie masz realny wpływ, ale są też takie, i to na nie zwróć szczególną uwagę, które możesz wyeliminować ze swojego życia. I choć wydawać by się mogło, że to niewiele w porównaniu z czynnikami niezależnymi, to na pewno warto wprowadzić niezbędne zmiany.

Główna przyczyna dny moczanowej

Gdy twój organizm zaczyna produkować zbyt wiele kwasu moczowego albo też wydala go w zbyt małych ilościach, może to skutkować hiperurykemią. Pod pojęciem tym kryje się zbyt wysokie stężenie kwasu moczowego, co może, ale nie musi doprowadzić do odkładania kryształku moczanu sodu w tkankach — głównej przyczyny dny moczanowej. Jeśli jednak zachorujesz, nieleczona dna rozwija się do stanu zaawansowanego i w sposób nieodwracalny uszkadza staw, co prowadzi do utraty sprawności.

Czynniki sprzyjające dnie moczanowej

Choć nie wywołują jej bezpośrednio, to mają wpływ na jej wystąpienie. Podobnie jak ma to miejsce w przypadku innych chorób, tak też przy dnie moczanowej, już sama znajomość tego rodzaju czynników może znacznie zmniejszyć ryzyko jej pojawienia się. Oczywiście, pod warunkiem, że przełożysz tę wiedzę na konkretne działania profilaktyczne i zmiany w swoim stylu życia, które nie należą do najzdrowszych.

Kobieta trzyma się za bolące stawy w dłoni - dna moczanowa - objawy

Czynniki związane ze stylem życia

To elementy, na które masz realny wpływ. Nawet jeśli od razu nie znikną z twojego życia, to codzienne działania mogą je skutecznie ograniczyć i tym samym pomóc ci zadbać o swoje zdrowie. Większość z nich związana jest z dietą. Dnie moczanowej sprzyja bowiem ta, w której dużo jest:

• produktów bogatych w puryny,
  • używek, w tym piwa i alkoholu,
  • fruktozy.

Do tego duża ilość produktów o niskiej zawartości składników odżywczych połączona z małą ilością ruchu może doprowadzić do pojawienia się innego czynnika w postaci nadwagi i otyłości. W tym stanie zaś częstym problemem jest nadciśnienie tętnicze, co też tworzy warunki, w których może rozwinąć się dna moczanowa.

Choroby sprzyjające dnie moczanowej

Dna moczanowa może też być jednym z objawów chorób oraz zaburzeń w pracy układów i narządów, na które cierpisz. Należą do nich między innymi:

• nowotwory i radioterapia często stosowana w procesie leczenia,
  • niedoczynność tarczycy i nadczynność przytarczyc,
  • padaczka,
  • niedokrwistość hemolityczna,
  • nefropatia,
  • torbielowatość nerek,
  • zaburzenia w metabolizmie kwasu moczowego.

Nie bez znaczenia są też uwarunkowania genetyczne. Poza tym, ryzyko zachorowania na dnę moczanową jest większe u kobiet, szczególnie u tych, które są po menopauzie.

Mężczyzna trzyma się za bolącą stopę

Dna moczanowa — sposoby leczenia

Ze względu na to, iż dna moczanowa na ten moment jest chorobą nieuleczalną, lekarze najczęściej stosują leczenie objawowe. Jego celem jest zmniejszenie bólu i ograniczenie jego ataków oraz utraty ruchomości w przyszłości. Dlatego musisz uzbroić się w cierpliwość i regularnie przyjmować przepisane przez lekarza leki. Jednak pierwszym krokiem po zauważeniu charakterystycznych objawów jest zgłoszenie się do reumatologa lub ortopedy. Dzięki temu uchwycisz chorobę w jej początkowym stadium i nie dopuścisz do pogłębienia.

Leczenie zachowawcze

W ramach leczenia zachowawczego jak najbardziej sprawdza się wprowadzenie zmian w twoim stylu życia. Była o tym mowa przy okazji omawiania czynników sprzyjających dnie moczanowej. Tym, co przede wszystkim powinieneś zrobić, jeśli cierpisz na nadwagę lub otyłość, to zmienić swoją dietę i wprowadzić do swojego życia więcej aktywności fizycznej. Pomocna może się tu okazać konsultacja dietetyczna. Wskazówki specjalisty do spraw żywienia pomogą ci tak skomponować swoje posiłki, by ubogie były w puryny (obecne są w owocach morza, podrobach i mięsie) oraz napoje z fruktozą. Powinieneś też zmienić na zdrowszy sposób przygotowywania posiłków i odpowiednio się nawadniać. Jeśli jesteś nałogowym palaczem, znajdź sposób, aby rzucić ten nałóg. Odstaw też alkohol, który również jest jednym z czynników sprzyjających dnie moczanowej.

Mężczyzna z nadwagą biega po schodach

Działania te regularnie stosowane na pewno pozytywnie wpłyną na stężenie kwasu moczowego w organizmie.

Farmakoterapia

W przypadku przewlekłej dny moczanowej lekarz może ci przepisać leki, które zmniejszą stężenie kwasu moczowego w organizmie. Pomogą też wyhamować rozwój choroby. Dodatkowo okresowe kontrole poziomu kwasu moczowego w osoczu pomogą zmniejszyć ryzyko napadów bólowych.
Również w sytuacji, gdy doszło do napadu dny moczanowej, skonsultuj się z lekarzem,. Wskaże ci on odpowiednie leki łagodzące dolegliwości bólowe.

Chirurgiczne leczenie dny moczanowej

Nie zawsze leczenie dny moczanowej daje się ograniczyć do zmiany stylu życia i farmakoterapii.
Wskazaniem do leczenia operacyjnego są guzki dnawe. Lekarz ortopeda może zdecydować o zabiegu w sytuacji, gdy:

• leczenie zachowawcze nie przyniosło obniżenia stężenia kwasu moczowego w surowicy,
  • guzki powodują duży ból oraz ograniczają funkcję stawów i ścięgien,
  • choroba w znacznym stopniu ogranicza twoją codzienną aktywność, co wpływa na obniżenie jakości życia,
  • doszło do owrzodzenia skóry pod guzkami lub do martwicy.

Wybór metody operacyjnej i jej zakresu w dużej mierze zależy od stopnia zniszczenia stawu i konsystencji samych guzków dnawych.

Źródło:
www.mp.pl/pacjent/reumatologia