Ortopedia

ŁOKIEĆ TENISISTY

Łokieć tenisisty to określenie zmian degeneracyjnych przyczepu bliższego mięśni prostowników nadgarstka i palców. Zmiany te są spowodowane przeciążeniami i mikrourazami sportowymi i zawodowymi.

Łokieć tenisisty, wbrew nazwie, to choroba nie tylko sportowców, ale także pracowników biurowych, technicznych, informatyków, mechaników.

Objawy schorzenia stosunkowo łatwo zidentyfikować, ponieważ ból w okolicy łokcia i w obrębie przedramienia pojawia się, gdy uruchamiamy nadgarstek przy chwytaniu, zaciskaniu, podnoszeniu nawet niewielkich przedmiotów. Charakterystyczne są także bóle w nocy.

Dawne przekonanie o charakterze zapalnym schorzenia dotyczącym ścięgien mięśni prostowników nadgarstka jest niesłuszne.

Łokieć tenisisty nie jest stanem zapalanym, więc stosowanie leków przeciwzapalnych (doustnie, miejscowo) nie działa. Schorzenie ma charakter przeciążeniowy i funkcjonalny, więc leczenie polega na przywróceniu prawidłowej funkcji mięśni przedramienia i stworzeniu optymalnych warunków do regeneracji przyczepu przy ścisłej współpracy z fizjoterapeutą.

Małe urazy i przeciążenia uszkadzają strukturę włókien kolagenowych ścięgien oraz zaburzają ukrwienie okolicy przyczepu. W miejscach uszkodzeń pojawia się tkanka, która jest znacznie słabsza od tej zdrowej. Ból wynika z drażniącego działania białek towarzyszących procesowi degeneracyjnemu.

Dodatkowo stosuje się w wybranych przypadkach iniekcje bogatopłytkowego osocza oraz metody fizykalne. Wybór leczenia zależy od lekarza, który podejmie decyzję po zapoznaniu się z przyczyną i przebiegiem choroby.

Sterydy nie leczą łokcia tenisisty, a jedynie łagodzą ból dodatkowo niszcząc strukturę kolagenu przy wielokrotnych iniekcjach, a więc tym samym jeszcze bardziej potęgują zmiany degeneracyjne.

W nielicznych przypadkach stosuje się tradycyjną operację, w trakcie której odcina się przyczep i wycina uszkodzoną tkankę z okostną.

LEKARZE

dr Piotr
KOMINIAK

Specjalista ortopedii i traumatologii narządu ruchu specjalizujący się w leczeniu urazów sportowych w obrębie stawu barkowego, kolanowego i biodrowego oraz zmian zwyrodnieniowych stawu barkowego, kolanowego i biodrowego.

dr n. med. Marcin
Ferenc

Specjalizuje się w leczeniu urazów sportowych, złamań w obrębie kończyny dolnej i górnej oraz zmian zwyrodnieniowych stawu biodrowego, kolanowego i skokowego.

dr Bartosz
Paprota

Specjalista ortopedii i traumatologii specjalizujący się w leczeniu urazów sportowych kończyny dolnej, stawu barkowego oraz pourazowych zmian zwyrodnieniowych stawu kolanowego i biodrowego.

dr n med. Anna
Wawrzyniak

Moje główne zainteresowania skupiają się wokół chorób kończyny górnej, zarówno u dorosłych, jak i u dzieci. Szczególnie interesują mnie takie tematy jak uszkodzenia nerwów, choroby barku i łokcia oraz choroby przeciążeniowe w obrębie ręki.